GIGABYTE GeForce RTX 3050 GAMING OC 8G - test
Kontynuujemy przegląd kart graficznych na układzie NVIDIA GeForce RTX 3050 i następna konstrukcja, która trafiła do nas na testy, to GIGABYTE GeForce RTX 3050 GAMING OC 8G. Podobnie jak wcześniej recenzowana reprezentantka rodziny ASUS ROG STRIX, bohaterka dzisiejszego materiału wyposażona jest w układ chłodzenia z trzema wentylatorami, niemniej nie aż tak rozbudowany jak w przypadku rywalki. Zgodnie z tradycją, producent nie zapomniał o podświetleniu LED RGB, w postaci iluminowanego logo GIGABYTE na osłonie coolera. Poza tym, jak sugeruje nazwa modelu, karta jest fabrycznie przyspieszona względem referencyjnych wytycznych zielonych i notabene zegar Boost ustalono na identycznym poziomie jak dla Gainward Ghost OC. A jak to wszystko przełoży się na wyniki testów rzeczywistych, przekonacie się już niebawem.
GIGABYTE GeForce RTX 3050 GAMING OC 8G to karta fabrycznie przyspieszona i z układem chłodzenia z trzema wentylatorami. Zobaczmy, jak wypadnie w testach.
Test GPU w SGW Contracts 2. Rozsądne wymagania i ciekawe wyniki AMD
GIGABYTE |
GIGABYTE |
GIGABYTE |
|
---|---|---|---|
Proces technologiczny | 12 nm FinFET | 12 nm FinFET | 8 nm |
Architektura | Turing | Turing | Ampere |
Rozmiar rdzenia | 200 mm2 | 284 mm2 | 300 mm2 |
GPU | TU117 | TU116 | GA106 |
Liczba tranzystorów | 4,7 mld | 6,6 mld | 13,3 mld |
SM/CU | 14 | 24 | 20 |
Cache L2 | 1 MB | 1,5 MB | 2 MB |
SPU | 896 | 1536 | 2560 |
TMU | 56 | 96 | 80 |
ROP | 32 | 48 | 32 |
Typ i ilość VRAM | 4 GB GDDR5 | 6 GB GDDR6 | 8 GB GDDR6 |
Zegar Boost (referencyjny) | 1665 MHz | 1770 MHz | 1777 MHz |
Zegar Boost | 1815 MHz | 1860 MHz | 1822 MHz |
Rzeczywisty zegar pamięci | 2001 MHz | 1500 MHz | 1750 MHz |
Magistrala danych | 128-bit | 192-bit | 128-bit |
Przepustowość pamięci | 128 GB/s | 288 GB/s | 224 GB/s |
Interfejs PCIe | 3.0 x16 | 3.0 x16 | 4.0 x8 |
TDP | 75 W | 140 W | 130 W |
Chłodzenie (wentylatory/HP) | 2x 100 mm 2x HP |
3x 80 mm 3x HP |
3x 80 mm 2x HP |
Złącza zasilania | 6-pin | 8-pin | 8-pin |
Komentarz odnośnie specyfikacji testowanej karty graficznej
GeForce RTX 3050 bazuje na dokładnie tym samym jądrze krzemowym co RTX 3060, czyli GA106. Ten złożony z 13,3 mld tranzystorów, upakowanych na powierzchni 300 mm2, rdzeń jest niezmiennie wytwarzany w fabrykach koreańskiego Samsunga w procesie technologicznym 8 nm i został solidnie odchudzony wzgl. GA104. Fizycznie na pokładzie wylądowało 30 bloków SM, zorganizowanych w trzy GPC, co oznacza obecność 48 ROP-ów (16 na GPC), niemniej NVIDIA wyłączyła aż 1/3 SM, tak więc aktywnych mamy 20 sztuk (GeForce RTX 3060 ma ich 28), które przekładają się na tyle samo tzw. rdzeni RT, 80 Tensorów, a także odpowiednio 2560 i 80 jednostek cieniujących i teksturujących. Cięcia nie ominęły również szyny danych, której szerokość została ograniczona do 128 bitów (dla RTX-a 3060 były to 192 bity), co dodatkowo zredukowało pojemność VRAM do 8 GB. GA106 oczywiście zachowuje pełen komplet usprawnień architektury Ampere, które opisywałem chociażby przy premierze GeForce'a RTX 3080, a referencyjny zegar Boost został ustalony na poziomie 1777 MHz, do spółki z taktowaniem pamięci wynoszącym 1750 MHz. GIGABYTE podbił Boost o 45 MHz, za to limit mocy jest równy wytycznym zielonych, czyli 130 W.
Pokaż / Dodaj komentarze do: GIGABYTE GeForce RTX 3050 GAMING OC 8G - test karty graficznej