Test GIGABYTE GeForce GTX 1660 Ti GAMING OC 6G. Najtańszy Turing w akcji

Test GIGABYTE GeForce GTX 1660 Ti GAMING OC 6G. Najtańszy Turing w akcji

NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti - test najtańszego Turinga

W dzisiejszym artykule mam dla Was test niereferencyjnej karty graficznej bazującej na układzie NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti, a konkretniej mowa o modelu GIGABYTE GeForce GTX 1660 Ti GAMING OC 6G. Jeżeli chodzi o wspomniane GPU, jest to pierwsza przymiarka najnowszej architektury zielonych do segmentu średniego. Przy czym od razu trzeba zaznaczyć, że nie jest to ten sam Turing co w przypadku rodziny GeForce RTX, gdyż NVIDIA zdecydowała się na pewne cięcia, o których szerzej będzie później. Część z Was zapewne pamięta niedawno opublikowany test porównawczy akceleratorów GeForce GTX 1060 GDDR5X oraz Radeon RX 590, gdzie nieco narzekałem na zastój w średniej półce cenowej, która już od naprawdę długiego czasu nie mogła doczekać się prawdziwej nowości. Wszak pierwsza z wymienionych kart graficznych to po prostu kolejny wariant bardzo mocno wyeksploatowanego pierwowzoru, który na rynku pojawił się w lipcu 2016 roku, podczas gdy protoplasta produktu AMD może pochwalić się stażem dłuższym o miesiąc. Jest to tym istotniejsze, że obecnie wydawane gry charakteryzują się coraz wyższymi wymaganiami sprzętowymi, co w ostatnim czasie udowodniły chociażby Battlefield V oraz Metro Exodus, więc dodatkowej wydajności nigdy za wiele. Czy GeForce GTX 1660 Ti jest tym powiewem świeżości, na który czekaliśmy? Tego dowiecie się z dalszej części niniejszego materiału.

GeForce GTX 1660 Ti ma szansę być długo oczekiwanym powiewem świeżości w średniej półce cenowej. Czy tak jest w istocie, dowiecie się z niniejszego testu.

Test GIGABYTE GeForce GTX 1660 Ti GAMING OC 6G. Najtańszy Turing w akcji

 AMD Radeon RX 590 vs NVIDIA GeForce GTX 1060 GDDR5X - test kart graficznych

Wciąż Turing czy może już nie Turing?

Jak dobrze wiecie, wraz z premierą rodziny GeForce RTX zieloni zaprezentowali dwie nowe techniki, które z marszu stały się jej znakiem rozpoznawczym. Chodzi oczywiście o sprzętowo wspomagane śledzenie promieni (ang. ray-tracing) oraz nową metodę wygładzania krawędzi DLSS (ang. Deep Learning Super-Sampling). Oba rozwiązania wykorzystują dedykowane jednostki jądra krzemowego. Wśród tych ostatnich należy wymienić rdzenie RT, przyspieszające przeszukiwanie drzewa BVH (ang. Bounding Volume Hierarchy) oraz testowanie przecięcia obiektów sceny przez promień, a więc operacje elementarne dla ray-tracingu, oraz Tensory, które zajmują się mnożeniem macierzy 4x4 zapisanych w precyzji FP16 (z opcjonalną akumulacją), gdzie wynik może być także w FP32, a to z kolei rzecz przydatna w głębokim uczeniu (ang. deep learning), na którym bazuje DLSS. Z tym, że w przypadku GeForce GTX 1660 Ti nie znajdziemy wymienionych przed chwilą jednostek. NVIDIA zdecydowała się na ich wycięcie, aby zmniejszyć rozmiar rdzenia i, tym samym, obniżyć koszty produkcji. Bynajmniej nie oznacza to, że najnowszy wynalazek zielonych nie ma prawa być nazywany Turingiem. Jądro TU116, na którym bazuje omawiane GPU, w dalszym ciągu zachowuje ulepszenia w zakresie jednoczesnego wykonywania instrukcji operujących na liczbach całkowitych i zmiennoprzecinkowych (INT/FP), podsystemu pamięci podręcznej (wyższa przepustowość i pojemność, niższe opóźnienia), kompresji koloru, sprzętowego enkodowania wideo (NVENC), a także cieniowania. Ponadto niezmiennie wykorzystywane są pamięci GDDR6, zapewniające wyższe - w porównaniu do GDDR5X - zegary, z czym wiąże się dodatkowa przepustowość.

Test GIGABYTE GeForce GTX 1660 Ti GAMING OC 6G. Najtańszy Turing w akcji

 Radeon RX 590 vs GTX 1060 GDDR5X. Test na Ryzen 5 1400

 

ZOTAC AMP Edition
GeForce GTX 1060

6GB GDDR5X

SAPPHIRE NITRO+
Radeon RX 590
Special Edition

GIGABYTE
GeForce GTX 1660 Ti
GAMING OC 6G

Proces technologiczny 16 nm FinFET 12 nm FinFET 12 nm FinFET
Architektura Pascal Polaris Turing
Rozmiar rdzenia 314 mm2 232 mm2 284 mm2
GPU GP104 Polaris 30 TU116
Liczba tranzystorów 7,2 mld 5,7 mld 6,6 mld
SM/CU 10 36 24
SPU 1280 2304 1536
TMU 80 144 96
ROP 48 32 48
Typ i ilość VRAM 6 GB GDDR5X 8 GB GDDR5 6 GB GDDR6
Zegar bazowy 1607 MHz 1469 MHz 1500 MHz
Zegar Boost 1835 MHz 1560 MHz 1860 MHz
Rzeczywisty zegar pamięci 1251 MHz 2100 MHz 1500 MHz
Magistrala danych 192-bit 256-bit 192-bit
Przepustowość pamięci 240 GB/s 269 GB/s 288 GB/s
TDP 150 W 185 W 140 W

Komentarz odnośnie specyfikacji testowanej GIGABYTE GeForce GTX 1660 Ti GAMING OC 6G

Jądro TU116, podobnie jak wszystkie pozostałe z tym przedrostkiem, wyprodukowane jest w procesie technologicznym 12 nm FinFET, będącym ewolucją wcześniej wykorzystywanego 16 nm FinFET, który napędzał rodzinę Pascal. Rdzeń zbudowany jest z 6,6 mld tranzystorów i zajmuje powierzchnię 284 mm2, a to znacząco mniejsze wartości niż w przypadku TU106. Na pokładzie znalazło się 48 ROP-ów (bez zmian w stosunku do GeForce RTX 2060), 1536 jednostek cieniujących, a także 96 teksturujących. Podobnie jak potężniejszy wariant, TU116 składa się z trzech bloków GPC (ang. Graphics Processing Clusters), które zostały jednak znacząco przebudowane. W przypadku TU106, każdy z nich zawierał 12 sztuk SM (ang. streaming multiprocessor), podczas gdy tutaj jest ich osiem, a więc o ~33,3% mniej. Rzecz jasna na każdy SM w dalszym ciągu przypadają po 64 jednostki cieniujące oraz cztery teksturujące, co w pełni wyjaśnia ich łączną liczbę. Tak jak pisałem wcześniej, rdzeni RT oraz Tensorów w tym przypadku nie uświadczymy. Jeżeli zaś chodzi o podsystem pamięci VRAM, to możemy liczyć na szynę o szerokości 192 bitów, co bezpośrednio przekłada się na jej pojemność wynoszącą 6 GB (tak samo jak w przypadku GeForce RTX 2060). Kości GDDR6 pracują z częstotliwością 1500 MHz, a to oznacza przepustowość na poziomie 288 GB/s. Natomiast zegar Boost został w przypadku testowanej karty ustalony na poziomie 1860 MHz, zaś współczynnik TDP wynosi 140 W. Jaką to wszystko zapewni wydajność? Zobaczymy już niedługo.

Pokaż / Dodaj komentarze do: Test GIGABYTE GeForce GTX 1660 Ti GAMING OC 6G. Najtańszy Turing w akcji

 0