Battlefield V – Recenzja gry i test wydajności kart graficznych

Battlefield V – Recenzja gry i test wydajności kart graficznych

Battlefield V – test wydajności kart graficznych

Po przejściu kampanii dla pojedynczego gracza, zaserwowanej przez twórców Battlefield V, zdecydowałem się przeprowadzić testy w trzech różnych lokacjach – Afryce Północnej, Narwiku oraz Prowansji. Wymieniona trójka charakteryzuje się znacząco odmiennymi wymaganiami odnośnie sprzętu, a także delikatnymi różnicami w zakresie relacji między poszczególnymi rodzinami kart graficznych, takimi jak Turing, Pascal, Polaris czy Vega. Niemniej jednak, w tym drugim przypadku – jak za chwilę się przekonacie – rozbieżności są naprawdę niewielkie. Zdecydowanie ciekawiej robi się dopiero po aktywacji śledzenia promieni (ray-tracingu – DXR), kiedy lokacje zawierające dużą ilość liści, takie jak chociażby Prowansja, odnotowują druzgocący wręcz spadek osiągów. Według NVIDII sytuacja nie jest normalna i zostanie w najbliższej przyszłości naprawiona, ale czy tak jest w istocie, pewności nie mam żadnej. Dlatego też zdecydowałem się pokazać te pomiary, aby zapewnić Czytelnikom możliwie wyczerpujący materiał.

Czynnikami niezmiennymi przez cały czas przeprowadzania testów były: API DirectX 12 (z jednym wyjątkiem, opisanym w następnym akapicie), wygładzanie krawędzi TAA, okluzja otoczenia (AO, ang. Ambient Occlusion) ustawiona na HBAO oraz najwyższy poziom filtrowania anizotropowego tekstur. Pozostałe opcje zmieniane były hurtem, przy czym rozważane poziomy to Ultra (najwyższa jakość), High (wysoka) oraz Medium (średnia). Ustawienia graficzne poniżej maksymalnych sprawdzane były wyłącznie na kartach graficznych z bardziej skromnych półek cenowych. Natomiast badane rozdzielczości obrazu to kolejno: 1080p (1920x1080), 1440p (2560x1440) oraz 2160p (3840x2160). Aczkolwiek najwyższy tryb, 4K, zarezerwowany był wyłącznie dla GPU o wydajności co najmniej GeForce GTX 1070, gdyż słabszych modeli po prostu nie było sensu testować w takich warunkach. Jakość tekstur, w miarę możliwości, pozostawiana była na maksymalnym poziomie (Ultra). Oczywiście nie wszystkie karty były sobie w stanie z nim poradzić, z uwagi na niewystarczającą pojemność VRAM, stąd – w razie potrzeby – parametry były odpowiednio dostosowywane, aby uniknąć przeprowadzania pomiarów w warunkach, które i tak są niegrywalne, z uwagi na nieprzewidywalne zacięcia, a ponadto wysoce niepowtarzalne. Szczególnie z uwagi na drugi czynnik, sprawdzanie wydajności GPU przy teksturach niemieszczących się w pamięci jest karygodnym błędem.

Dostosowanie poziomu tekstur wymagane było w następujących przypadkach: Radeon RX 570 4 GB (Medium) oraz GeForce GTX 1060 3 GB (High/Medium, odpowiednio dla 1080p/1440p, z dodatkowym przełączeniem API na starsze DirectX 11). Pewne problemy w rozdzielczości 4K miały także akceleratory wyposażone w 8 GB VRAM, toteż szczegółowość była redukowana do poziomu wysokiego (High) – oczywiście tylko jeżeli pomiary w tym trybie były przeprowadzane. Jako ciekawostkę można dodać, że DirectX 11 cechuje się dużo większą oszczędnością, w kontekście użycia pamięci graficznej, aniżeli nowszy DirectX 12. W przypadku wcześniej wymienionego GTX 1060 3 GB, skorzystanie z usług starszego rozwiązania okazało się konieczne, gdyż nowsze API odmawiało współpracy nawet po zredukowaniu wszystkich opcji do minimum – nagłe spadki wydajnościowe w dalszym ciągu uniemożliwiały rozgrywkę. Sporym minusem takiego posunięcia była jednak niższa wydajność graficzna, o czym przekonacie się w części poświęconej porównaniu obu wersji DirectX.

 

Platforma testowa:

Battlefield V – Recenzja gry i test wydajności kart graficznych Intel Core i7-8700K @ 5,0 GHz
Battlefield V – Recenzja gry i test wydajności kart graficznych ASUS PRIME Z370-A
Battlefield V – Recenzja gry i test wydajności kart graficznych Corsair Vengeance RGB 4x8 GB DDR4-3000 CL15
Battlefield V – Recenzja gry i test wydajności kart graficznych ADATA SP900 128 GB
Battlefield V – Recenzja gry i test wydajności kart graficznych Seagate Barracuda 7200.12 1 TB
Battlefield V – Recenzja gry i test wydajności kart graficznych Enermax Platimax 1350 W
Battlefield V – Recenzja gry i test wydajności kart graficznych Antec Twelve Hundred V3
Battlefield V – Recenzja gry i test wydajności kart graficznych Scythe Mugen MAX

 

Wykorzystane sterowniki:

AMD: Radeon Software Adrenalin Edition 18.11.1

NVIDIA: GeForce Game Ready Driver 416.94

 

Miejsca testowe:

Battlefield V – miejsce testowe (Afryka Północna)

Afryka Północna

Battlefield V – miejsce testowe (Narwik)

Narwik

Battlefield V – miejsce testowe (Prowansja)

Prowansja

 

Wyniki wydajności – ustawienia najwyższe:

 

Wyniki wydajności – ustawienia wysokie:

 

Wyniki wydajności – ustawienia średnie:

 

Omówienie wyników:

Patrząc na przedstawione rezultaty i porównując je do wyników uzyskanym w starszym Battlefieldzie 1 (znajdziecie je chociażby tutaj), nietrudno dojść do wniosku, że wymagania odnośnie karty graficznej wzrosły zauważalnie. Lokacja testowa Przylądek Helles, stosowana przeze mnie w poprzedniej odsłonie serii, była najbardziej dającą GPU w kość, jaką udało mi się znaleźć, a tutaj nawet najłaskawsza Afryka Północna odnotowuje nieco niższe wartości średniej liczby klatek na sekundę. Jeżeli natomiast chodzi o relacje między poszczególnymi kartami, zasadniczo trudno mówić o jakichś zaskoczeniach. GeForce RTX 2080 delikatnie wygrywa z GTX 1080 Ti, zaś RTX 2070 oraz słabsze Pascale lądują na wykresach adekwatnie niżej. Warto jednak zwrócić uwagę na bardzo dobrą dyspozycję akceleratorów od AMD. Radeon RX Vega 56 prezentuje poziom pomiędzy GeForce GTX 1070 a RTX 2070, przy czym w dwóch z trzech miejsc testowych zdecydowanie bliżej mu do Turinga, co jest dobrym objawem. Natomiast Radeony RX 570 oraz 580 nie pozostawiają złudzeń GeForce GTX 1060, wyprzedzając małego Pascala z dużą przewagą. Aczkolwiek trzeba dodać, że gdybym miał do dyspozycji wersję 6 GB, to przewaga Radeonów byłaby znacząco mniejsza. Raz, że pojemniejszy wariant jest szybszy sam w sobie, z uwagi na większą liczbę jednostek cieniujących i teksturujących, a dwa, że dodatkowa pamięć pozwoliłaby aktywować DirectX 12, gdzie wydajność jest po prostu lepsza. Niemniej jednak, myślę, że z dużą dozą spokoju i pewności można powiedzieć, że i z tego pojedynku Radeon RX 580 wyszedłby zwycięsko, chociaż przy mniejszej supremacji.

Komentarze do: Battlefield V – Recenzja gry i test wydajności kart graficznych