Wszystkie testy zostały przeprowadzone na platformie z aktualnymi Windows 7 64-bit SP1 (aplikacje) oraz 10 64-bit AU (gry), sterownikiem ForceWare 381.65, podczas rzeczywistej rozgrywki. Do pomiaru liczby klatek posłużył program Fraps w wersji 3.5.99. Wyniki przedstawione na wykresach są średnią arytmetyczną rezultatów uzyskanych w trzech odrębnych przebiegach. Wartość minimalna to z kolei 99-ty percentyl, co oznacza, że "odcina" ona 1% najgorszych próbek z przebiegu testowego. Dodatkowo rozdzielczość zegara czasu rzeczywistego została ustawiona na sztywną wartość 0,5 ms. Z kolei użyta rozdzielczość renderowania, 1280x720 pikseli, ma na celu wyeliminowanie zjawiska ograniczania wydajności przez kartę graficzną. Zainteresowanym tematem odsyłam do obszernego felietonu poświęconemu testowaniu CPU w grach.
Nastawy pamięci dla aplikacji prezentują się następująco:
- DDR3-1600 MHz CL 9-9-9-24 1T,
- DDR4-2133 MHz CL 15-15-15-35 1T.
Z kolei dla gier zdecydowałem się na nieco bardziej agresywne ustawienia:
- DDR3-1866 MHz CL 9-11-9-27 1T,
- DDR4-2666 MHz CL 15-15-15-35 1T.
Warto tutaj podkreślić fakt, że platforma LGA 1156 nie udostępnia tak wysokich dzielników RAM. Maksymalnie można wybrać 1600 MHz dla Core i7-875K oraz 1333 MHz dla Core i3-530. Biorąc jednak pod uwagę niczym nieskrępowaną możliwość regulacji zegara bazowego (BCLK), nie stanowiło to żadnego problemu. We wszystkich przypadkach ustawienia dobierałem tak, aby były one możliwie najbliżej idealnych wartości. Oczywiście można by po prostu ograniczyć się do oficjalnych parametrów, ale uznałbym to za nieuzasadnioną stratę dla testowanych procesorów.
Platforma testowa
Gigabyte GA-P55A-UD4 | |
Kingston HyperX FURY 2x8 GB DDR3-1866 CL10 | |
Zotac GeForce GTX 1070 AMP Edition | |
ADATA SP900 128 GB | |
Seagate Barracuda 7200.12 1 TB | |
Enermax Platimax 1350 W | |
Antec Twelve Hundred V3 | |
Scythe Mugen MAX |
Pokaż / Dodaj komentarze do: Test Intel Core i3-530 oraz Core i7-875K, czyli LGA 1156 po latach