Wydajność CPU na kartach NVIDIA – test narzutu sterowników z lat 2017-2019

Wydajność CPU na kartach NVIDIA – test narzutu sterowników z lat 2017-2019

Test narzutu sterowników NVIDIA: konkluzje

Testy sterowników NVIDIA od strony wydajności procesorów niewątpliwie nie dostarczyły zbyt wielu emocji i w zasadzie można spokojnie stwierdzić, że przez ostatnie niespełna dwa lata w zielonym obozie zmieniło się pod tym względem bardzo niewiele. Przeglądając wyniki zanotowane w poszczególnych grach, nietrudno zauważyć, że spora część z nich pozostawała obojętna na kolejne aktualizacje GeForce Game Ready Driver. W tej grupie wymienić można następujące produkcje: Battlefield 4, Crysis 3, Dying Light, Far Cry Primal oraz Watch Dogs 2. Minimalne, niemające realnego wpływu na rozgrywkę, przyrosty osiągów pojawiły się natomiast w Battlefield 1, Counter-Strike: Global Offensive, Project CARS, Rise of the Tomb Raider (wyłącznie dla API DirectX 11), Sniper: Ghost Warrior 3, a także Wiedźminie 3: Dziki Gon. Przy czym warto dodać, że w przypadku CS: GO zysk dotyczy wyłącznie Core i3-8100, podczas gdy wyniki Ryzena 7 1700X nie zmieniły się prawie wcale, tak więc wszystko wskazuje, że jest to poprawa w temacie narzutu, ale z ukierunkowaniem optymalizacji na najnowszą architekturę firmy Intel. Z kolei dla Project CARS oraz Wiedźmina 3 mamy sytuację odwrotną, zatem w kontekście tej dwójki najpewniej chodzi o marginalnie sprawniej działającą wielowątkowość. Jedynym tytułem, który wykazał znaczącą różnicę, był Hitman, gdzie nowsze API DirectX 12 przyspieszyło bardzo mocno, bo aż o około 23%, a to skok mocy, obok którego trudno przejść obojętnie. Do grona ciekawostek zaliczyć można również fakt, że w niektórych przypadkach wydanie 384.76, a więc najstarsze z porównywanych, okazało się nie do pobicia. Taka zależność dla procesora AMD występuje w Crysis 3 (mapa trawkowa) oraz Rise of the Tomb Raider, zaś dla niebieskiej alternatywy w Wiedźminie 3.

W temacie wydajności procesorów na kartach NVIDIA zmieniło się bardzo niewiele. Wszystko wskazuje na to, że obecnie optymalizacje ukierunkowane są na API DirectX 12 oraz Vulkan.

Wydajność CPU na kartach NVIDIA – test narzutu sterowników z lat 2017-2019

DirectX 12 oraz Vulkan, czyli przyszłość

Mając na uwadze wyniki przeprowadzonych testów, pokrótce omówione w poprzednim akapicie, da się zauważyć pewien trend odnośnie kolejnych wersji sterowników GeForce Game Ready. Mianowicie zdaje się, że moce przerobowe zielonych zostały niemal w całości przerzucone na wprowadzanie optymalizacji związanych z niskonarzutowymi API, czyli DirectX 12 oraz Vulkan. Teoretycznie można by snuć domysły, że w przypadku DirectX 11 firma NVIDIA doszła już do ściany i dalsze poprawki byłyby co najmniej trudne, o ile możliwe, ale według mnie to zbyt odważna teza. Niemniej jednak, na pewno producent kart graficznych GeForce dużą wagę przykłada do nowszych technologii i nie wzięło się to z powietrza. Nie jest bowiem tajemnicą poliszynela, że jeśli chodzi o wsparcie dla poszczególnych API, zieloni są w pewnym sensie zaprzeczeniem konkurencyjnego AMD. Wszak dla czerwonych to starszy DirectX 11 jest mocno kłopotliwym API, w związku z czym starają się promować DirectX 12 oraz Vulkan, podczas gdy dla NVIDII jest zupełnie odwrotnie. Jak tylko pojawiły się pierwsze gry korzystające z DirectX 12, od razu usłyszeliśmy o problemach akceleratorów GeForce z obliczeniami asynchronicznymi, ale tak naprawdę ta oklepana formułka to tylko wierzchołek góry lodowej. Mianowicie zieloni potrafią mieć w niskonarzutowych API trudności zarówno od strony wydajności graficznej, jak i procesora, co doskonale pokazał przytoczony wcześniej Hitman. W kontekście tego ostatniego tytułu trzeba przyznać, że poprawa w końcu nadeszła, ale z drugiej strony zajęło im to mniej więcej dwa lata, więc naprawdę długo. A podobnych przykładów nie brakuje, nie tak dawno usłyszeliśmy przecież o grze World War Z, w której osiągi kart GeForce były na tle czerwonej konkurencji niezbyt satysfakcjonujące i niedługo po premierze NVIDIA pochwaliła się sporym przyspieszeniem z tytułu nowego sterownika. Innymi słowy, zdaje się, że przyjęta strategia jest słuszna i tym wnioskiem żegnam się z Wami.

 

Sprzęt do testów dostarczyło:

Wydajność CPU na kartach NVIDIA – test narzutu sterowników z lat 2017-2019

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Wydajność CPU na kartach NVIDIA – test narzutu sterowników z lat 2017-2019

 0
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł