Commodore 64 i sztuczna inteligencja? Generator obrazków uruchomiony na retro sprzęcie

Commodore 64 i sztuczna inteligencja? Generator obrazków uruchomiony na retro sprzęcie

Twórcy Commodore 64 pewnie nawet nie myśleli, że po ponad 4 dekadach na tym sprzęcie uruchomiony zostanie generator obrazów. Przy czasie około 20 minut program potrafi stworzyć retro ikony.

Sztuczna inteligencja i algorytmy uczenia kojarzą nam się głównie z nowoczesnym sprzętem. AI przecież dopiero od niedawna z przytupem wchodzi... wszędzie gdzie się da. Jak się jednak okazuje, pasjonaci są w stanie uruchomić proste narzędzia AI nawet na bardzo leciwym sprzęcie. Na kanale YouTube Nick Bild opublikowany został krótki, niespełna 2-minutowy, materiał, którego głównym bohaterem jest Commodore 64.

Pradziadek naszych dzisiejszych komputerów został wykorzystany do tworzenia ikonek gier za pomocą sztucznej inteligencji.

Pradziadek naszych dzisiejszych komputerów został wykorzystany do tworzenia ikonek gier za pomocą sztucznej inteligencji. Uruchamiany program generuje obrazki 8x8, które następnie rozszerzane są do rozmiaru 64x64 i wyświetlane na ekranie. Tworzone przez Commodore 64 obrazy są bardzo, bardzo proste. Jednak czego chcieć więcej od sprzętu, którego rynkowy debiut miał miejsce w 1982 roku?

Jak to działa i jak zostało zrobione?

Autor udostępnił swój projekt na GitHubie, gdzie również zdradził więcej szczegółów na jego temat. W swoim projekcie zdecydował się użyć probabilistycznego algorytmu PCA. Budowa programu rozpoczęła się od tworzenia modelu w języku Python.

Autor napisał, że w trakcie realizacji projektu stworzył około 100 ikonek inspirowanych stylem retro, które były przedstawione w formie ciągów binarnych (binary strings). Dzięki nim możliwe było wyćwiczenie modelu. Co istotne, trening był już przeprowadzany na nowoczesnym komputerze.

Następnie logika samego programu została przekonwertowana do języka BASIC, który jest obsługiwany przez Commodore. Po uruchomieniu kodu program generuje unikalne obrazy pasujące do danych z treningu. 

Jak możemy zobaczyć na wideo prezentującym możliwości stworzonego generatora obrazów, program przechodzi przez określoną ilość iteracji. Ich liczba może być różna. Im więcej ich jest, tym z reguły efekt działania kodu jest lepszy. Wiąże się to jednak z pewnym kosztem, bo im więcej iteracji, tym dłużej trwa samo wykonywanie kodu. Przy 94 iteracjach pokazanych na nagraniu potrzebne jest około 20 minut. Oczywiście mówimy o uruchomieniu na Commodore 64. Obecny sprzęt poradziłby sobie zapewne z tym samym zadaniem w ułamek tego czasu.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Commodore 64 i sztuczna inteligencja? Generator obrazków uruchomiony na retro sprzęcie

 0