Nowe gry i aktualizacje sterowników - omówienie ostatnich zmian w testach GPU

Nowe gry i aktualizacje sterowników - omówienie ostatnich zmian w testach GPU

Jak mieliście okazję zobaczyć w teście GeForce'a RTX 4070 SUPER, procedura testowa kart graficznych przeszła w ostatnim czasie kilka zmian. Nie jest to oczywiście nic nowego, bo w temacie GPU praktycznie cały czas coś ulega modyfikacji, ale to wciąż kwestia warta omówienia. Zaczynając od listy gier, do procedury dołączyły następujące tytuły: Alan Wake 2, Assassin's Creed: Mirage, CoD: Modern Warfare 3, a także Lords of the Fallen. Spośród tych produkcji, dwie środkowe charakteryzują się umiarkowanymi wymaganiami sprzętowymi, a pierwsza oraz ostatnia stanowią wyzwanie nawet dla najwydajniejszych kart graficznych. Z kolei z testów znikły: CoD: Modern Warfare 2, Ghostwire: Tokyo, SGW Contracts 2 i Watch Dogs: Legion. Na początek zobaczmy, jak prezentują się wykresy wydajności w nowo dodanych grach.

W ostatnim czasie odświeżyliśmy listę gier oraz zaktualizowaliśmy część rezultatów. Zobaczmy, jaki jest efekt tych zmian.

Nowe gry i aktualizacje sterowników - omówienie ostatnich zmian w testach GPU

 Cyberpunk 2077 2.0 - Test kart graficznych. Starsze Radeony wciąż ubite?

Alan Wake 2 i Assassin's Creed: Mirage - omówienie testów

Odnośnie miejsca testowego w Alan Wake 2, wybrałem okolice chaty opisanej jako Witch's Hut, którą znajdziemy w rejonie Cauldron Lake. To najbardziej wymagająca lokalizacja, jaką byłem w stanie odszukać w całej kampanii fabularnej, zarówno jeżeli chodzi o osiągi w niskich, jak i wysokich rozdzielczościach oraz dyspozycję GPU różnych producentów. Nie ma tam także problemów z ograniczaniem przez CPU, tak więc decyzja była oczywista.

Nieco inaczej rzecz wygląda w Assassin's Creed: Mirage, gdzie zróżnicowanie wymagań w zależności od opisanych wyżej zmiennych jest duże i znalezienie uniwersalnej, możliwie ciężkiej lokalizacji nie było możliwe. W tej sytuacji wciąż musiałem wybrać jak najbardziej adekwatne miejsce i ostatecznie zdecydowałem się na końcowy etap misji Nowy początek, kiedy tropimy najemników wykazujących podejrzane zainteresowanie siedzibą asasynów. Jest to lokalizacja, która nie cierpi na limitowanie osiągów przez CPU, z czym w tej grze bywa różnie, a ponadto stanowi większe wyzwanie dla GPU niż większość normalnej rozgrywki.

Nowe gry i aktualizacje sterowników - omówienie ostatnich zmian w testach GPU

 Intel Arc A750 vs Radeon RX 6600 - test porównawczy. Wybieramy najlepsze GPU do ok. 900 zł

CoD: Modern Warfare 3 i Lords of the Fallen - omówienie testów

Przechodząc do CoD: Modern Warfare 3, podczas większości misji z kampanii fabularnej liczba FPS jest naprawdę wysoka. Niemniej bardziej wymagające fragmenty również się zdarzają i ostatecznie rozważałem między misjami Operacja 627 oraz Zima w tundrze. Od strony liczby FPS obie lokalizacje okazały się być porównywalne, notabene ze sporą przewagą Radeonów (w tej grze to norma), ale jeden szczegół zdyskwalifikował drugą z wymienionych. Chodzi oczywiście o ograniczanie przez CPU, co ciekawe tylko dla kart AMD, gdyż produktów NVIDII ten problem nie dotyczy. Wygląda to na jakiś problem w sterowniku, co było widać po obciążeniu procesora, które było niskie, podczas gdy w trakcie Operacji 627 użycie CPU jest wysokie dla GPU obu producentów.

Nowe gry i aktualizacje sterowników - omówienie ostatnich zmian w testach GPU

Za to w Lords of the Fallen mamy dwa światy: krainę żywych Axiom i umarłych Umbral. Większymi wymaganiami charakteryzuje się Umbral, chociaż testowanie nie należy do łatwych, jako że praktycznie wszędzie odradzają się nieskończone zastępy adwersarzy. Na szczęście trafiają się nieliczne miejsca bez tej niedogodności - właśnie taka lokalizacja została wybrana do testów, z uwagi na wysokie obciążenie GPU i nienaganną powtarzalność pomiarów.

Nowe gry i aktualizacje sterowników - omówienie ostatnich zmian w testach GPU

 Czy 6 GB VRAM wystarcza w 2023 roku? RX 5600 XT vs RTX 2060

Optymalizacje w sterownikach kart graficznych Radeon

Druga rzecz, która się zmieniła, to wyniki Radeonów na architekturach RDNA 2 i RDNA 3 w części gier, z uwagi na ulepszenia sterowników (niestety starsze rodziny nie zyskały na tych zmianach). Mowa o następujących tytułach: Dying Light 2 z RT, Far Cry 6, Metro Exodus EE, Resident Evil 4 Remake (jedynie RDNA 3) oraz Wiedźmin 3: Dziki Gon w wersji Next-Gen (wyłącznie RDNA 3). Spośród wymienionych na uwagę najbardziej zasługuje produkcja CD Projekt RED, gdzie na przykład Radeon RX 7900 XTX zyskał w 1080p aż ok. 20%, a w 4K ok. 16%. W reszcie gier mamy głównie kosmetykę, może poza Metro Exodus EE, gdzie mocno wzrósł minimalny FPS. Na dziś to wszystko, ale jak zawsze czekam na Wasz odzew w komentarzach - jesteśmy otwarci na wszelkie pomysły i propozycje, tak więc jeśli cokolwiek chcielibyście zasugerować, czyńcie to śmiało!

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Nowe gry i aktualizacje sterowników - omówienie ostatnich zmian w testach GPU

 0