Test ASUS Dual Radeon RX 6500 XT OC: metodologia
Wszystkie testy karty ASUS Dual Radeon RX 6500 XT OC zostały przeprowadzone we współpracy z aktualnym Windowsem 10 64-bit November 2019 Update (1909) oraz sterownikami Radeon Software Adrenalin 22.1.2, podczas rzeczywistej rozgrywki. Do pomiaru liczby klatek wykorzystałem program Fraps w wersji 3.5.99 - również w przypadku DirectX 12 (jedyna niedogodność pod tym API to brak OSD). Dodatkowo rozdzielczość zegara czasu rzeczywistego została ustawiona na sztywną wartość 0,5 ms, a przedstawione rezultaty są średnią arytmetyczną wyników uzyskanych w trzech odrębnych przebiegach. Każdy z wykresów jest odpowiednio opisany, jeżeli chodzi o rozdzielczość renderowania oraz informacje o szczegółowości grafiki.
Poza tym, z uwagi na ograniczoną pojemność pamięci graficznej części modeli, byłem zmuszony w ich przypadku dokonać redukcji szczegółowości tekstur, według następujących zasad:
- 4 GB VRAM (tylko Radeon RX 6500 XT): Battlefield V @ średnie, Call of Duty: Black Ops Cold War @ niskie, Cyberpunk 2077 @ niskie, Ghostrunner @ średnie, Watch Dogs: Legion @ najniższe;
- 4 GB VRAM (inne GPU): Battlefield V @ wysokie, Call of Duty: Black Ops Cold War @ średnie, Watch Dogs: Legion @ najniższe;
- 6 GB VRAM (GeForce GTX 1660 i GTX 1660 Ti): Battlefield V @ wysokie, Watch Dogs: Legion @ średnie;
- 6 GB VRAM (inne GPU): Battlefield V @ wysokie, Call of Duty: Black Ops Cold War @ wysokie, Watch Dogs: Legion @ średnie;
- 8 GB VRAM: Watch Dogs: Legion @ wysokie.
Przypominam, że jest to czynność konieczna, przynajmniej z dwóch powodów. Po pierwsze, nikt nie będzie grał w niekomfortowych warunkach (przycięcia animacji, spadki FPS), przy jakości tekstur zbyt wysokiej w stosunku do pojemności VRAM. Po drugie, takie ustawienia są nieprzewidywalne i często skutkują dużą losowością pomiarów, co zwyczajnie dyskwalifikuje podejście opierające się na celowym "zapchaniu" pamięci graficznej, niestety bardzo często praktykowane w branżowych testach.
Ustawienia platformy były następujące:
- taktowanie rdzeni/cache (Core i9-10900K): 5,1/4,8 GHz
- nastawy pamięci (Core i9-10900K): DDR4-4000 MHz CL 15-15-15-35 2T (tRFC @ 300)
- taktowanie rdzeni (Core i9-11900K): 5,0/4,5 GHz
- nastawy pamięci (Core i9-11900K): DDR4-3733 MHz CL 14-14-14-28 2T (tRFC @ 280)
Ważne: ITHardware testuje karty graficzne przy ustawieniach fabrycznych, jak również po O/C do maksymalnych stabilnych zegarów GPU/VRAM. Pisząc o ustawieniach fabrycznych mam na myśli wartości, z jakimi karta opuściła fabrykę, a nie zegary modelu referencyjnego ustawione na autorskiej konstrukcji!
Platforma testowa
Intel Core i9-10900K | |
Intel Core i9-11900K | |
ASRock Z490 Phantom Gaming-ITX/TB3 | |
ASUS ROG MAXIMUS XIII HERO | |
Team Group NIGHT HAWK RGB 2x8 GB DDR4-3600 CL18 | |
ADATA SP900 128 GB | |
Seagate Barracuda 7200.12 1 TB | |
Enermax Platimax 1350 W | |
Antec Twelve Hundred V3 | |
Noctua NH-D14 |
Pokaż / Dodaj komentarze do: AMD Radeon RX 6500 XT - test najtańszej wersji RDNA 2 i porównanie PCIe 3.0 vs 4.0