Intel Arc - test wydajności CPU z nowymi sterownikami. Nie, Intel nie naprawił narzutu


Intel Arc - test wydajności CPU z nowymi sterownikami. Nie, Intel nie naprawił narzutu

Dzisiejszy test znowu bierze pod lupę wydajność procesorów we współpracy z różnymi kartami graficznymi, którą determinuje w dużej mierze tzw. narzut sterowników, a konkretnie będę sprawdzał, czy nowe wersje sterowników Intela dla układów z serii Arc coś zmieniły w tym temacie względem majowego porównania, które znajdziecie tutaj i tutaj. Impulsem do powstania tego materiału był film niedawno opublikowany na kanale Hardware Unboxed, który ogłosił, że niebiescy naprawili ten aspekt swojego oprogramowania, ale werdykt ten został wydany na podstawie bardzo skromnego materiału dowodowego, który obejmował tylko jedną grę uruchomioną na jednym procesorze. Dlatego postanowiłem zbadać ten temat szczegółowo, jako że jest to niezwykle ważna kwestia dla potencjalnych nabywców kart graficznych na układach Intel Arc, które raczej nie są łączone z topowymi procesorami, a to może obniżać ich osiągi właśnie ze względu na jakość sterowników od strony wydajności CPU. Czy rzeczywiście coś u niebieskich drgnęło, dowiecie się niebawem, gdyż wszystko wykażą testy.

W dzisiejszym teście sprawdzimy, czy nowe wersje sterowników dla układów Intel Arc przynoszą poprawę wydajności CPU w grach.

Intel Arc - test wydajności CPU z nowymi sterownikami. Nie, Intel nie naprawił narzutu

 Test wydajności Ryzenów w grach bez SMT – cz. 1, modele 6- oraz 12-rdzeniowe

Krótki komentarz odnośnie przeprowadzonych pomiarów

Zasady porównania są takie jak poprzednio, czyli obejmuje ono platformy obu producentów procesorów. Wybrane modele to AMD Ryzen 5 7600 i Intel Core i7-12700K, tzn. jednostki, które nie są demonami szybkości, ale właśnie o to chodzi, jako że CPU tej klasy rzeczywiście mają szansę współpracować z GPU z niskiej półki, a do tego w ten sposób zminimalizowałem ryzyko wystąpienia wąskiego garda ze strony karty graficznej, czego chcemy uniknąć, gdyż ma to być stricte test wydajności procesorów. Użyta karta graficzna to ASRock Arc B580 Steel Legend, czyli konstrukcja na najmocniejszym układzie od Intela. Pomiary obejmują niemal wszystkie gry, które wchodzą w skład procedury testowej CPU, za wyjątkiem Assassin's Creed: Mirage, gdzie Arc B580 niestety okazał się za słaby, aby nie ograniczać procesorów. Testy zostały wykonane w rozdzielczości 720p, właśnie aby zagwarantować brak tzw. bottlenecka ze strony GPU, czyli osiągnięcie wspomnianego wcześniej celu, aby było to porównanie osiągów CPU w sensie stricte. Przypominam, że gdy nie ma ograniczenia liczby FPS przez kartę graficzną, to rozdzielczość nie ma wpływu na wydajność procesorów w grach, tak więc nie jest to rzecz, która miałaby sprawiać, że materiał jest oderwany od praktyki (zainteresowanych odsyłam do felietonów, które znajdziecie tutaj oraz tutaj).

Test CPU z nowymi sterownikami Arc: metodologia

Wszystkie testy zostały wykonane pod kontrolą systemu operacyjnego Windows 11 64-bit 23H2 oraz sterowników Intel Graphics Driver 32.0.101.8247, podczas rzeczywistej rozgrywki. Do zmierzenia liczby klatek użyto programu Fraps w wersji 3.5.99, w tym dla DirectX 12 (jedyna niedogodność pod tym API to brak OSD). Wyniki umieszczone na wykresach są średnią arytmetyczną rezultatów z trzech odrębnych przebiegów, a rozdzielczość zegara czasu rzeczywistego była ustawiona na sztywną wartość 0,5 ms.

Nastawy pamięci prezentują się następująco:

  • DDR5-6000 MHz CL 30-36-36-66 2T (AMD Ryzen 5 7600),
  • DDR5-7000 MHz CL 34-42-42-76 2T (Intel Core i7-12700K).

Limity mocy były ustawione na następujących poziomach:

  • AMD Ryzen 5 7600: PPT = 88 W,
  • Intel Core i7-12700K: PL1 = PL2 = 125 W.

Uwagi dodatkowe do testów:

  • Ryzen 5 7600 pracował z zegarem Infinity Fabric 2100 MHz oraz kontrolera synchronicznym z RAM,
  • tryb kontrolera pamięci RAM dla Core i7-12700K to Gear 2,
  • w obu przypadkach zoptymalizowałem timingi dalszych rzędów.

Platforma testowa

Intel Arc - test wydajności CPU z nowymi sterownikami. Nie, Intel nie naprawił narzutu ASRock X670E Steel Legend
Intel Arc - test wydajności CPU z nowymi sterownikami. Nie, Intel nie naprawił narzutu ASUS ROG MAXIMUS Z790 APEX ENCORE
Intel Arc - test wydajności CPU z nowymi sterownikami. Nie, Intel nie naprawił narzutu Patriot Viper Venom RGB 2x16 GB DDR5-7400 CL36
Intel Arc - test wydajności CPU z nowymi sterownikami. Nie, Intel nie naprawił narzutu Patriot Viper VP4100 1 TB
Intel Arc - test wydajności CPU z nowymi sterownikami. Nie, Intel nie naprawił narzutu SilentiumPC Supremo M1 Platinum 700 W
Intel Arc - test wydajności CPU z nowymi sterownikami. Nie, Intel nie naprawił narzutu Antec Twelve Hundred V3
Intel Arc - test wydajności CPU z nowymi sterownikami. Nie, Intel nie naprawił narzutu MSI MEG CORELIQUID S360

Test CPU z nowymi sterownikami Arc: wydajność

Pomiary w A Plague Tale: Requiem wykonuję w rozdziale Co pozostało, gdzie bohaterowie muszą przedostać się przez obszar "zajęty" przez szczurzą armię. Jest to wysoce wymagająca lokalizacja, która w dodatku dobrze (jak na ten tytuł) korzysta z wielowątkowości. Z kolei w Call of Duty: Modern Warfare 3 zdecydowałem się postawić na misję Cenny towar, ponieważ jest to jedno z niewielu miejsc, które są wymagające oraz powtarzalne (wahania FPS nawet o kilkudziesięciu klatek podczas patrzenia w jeden punkt to norma w większości innych lokalizacji).

Uwaga: Wyniki Intel Arc z nowymi sterownikami są wyróżnione na wykresach.

Ważne: Brak w Call of Duty: Modern Warfare 3 wyniku dla Intel Arc z nowymi sterownikami wynika z tego, że gra po ich zainstalowaniu zaczęła wyglądać w ten sposób.

A Plague Tale: Requiem

Call of Duty: Modern Warfare 3

Counter-Strike 2, Cyberpunk 2077, Dragon's Dogma 2

Counter-Strike 2 to dość ciekawy przypadek, jako że mapa Ancient jest jedyna w swoim rodzaju, tzn. jej obszar z wodą jest ekstremalnie wymagający jak na standardy tej produkcji, co widzimy dla wartości minimalnych. Dlatego główny scenariusz to Inferno, tym bardziej, że jest nienagannie powtarzalny, choć Ancient po dopracowaniu dema też wypada dobrze w tej kwestii. Za to Cyberpunk 2077 oraz Dragon's Dogma 2 to produkcje, które dużo bardziej dają się procesorom we znaki, obydwie testowane m.in. z włączonym śledzeniem promieni, choć w ich przypadku nie ma to dużego wpływu na liczbę FPS.

Uwaga: Wyniki Intel Arc z nowymi sterownikami są wyróżnione na wykresach.

Counter-Strike 2

Cyberpunk 2077

Dragon's Dogma 2

Dying Light 2, Dziedzictwo Hogwartu, Far Cry 6

Wszystkie gry z tej sekcji obsługują śledzenie promieni, stąd znajdziecie dodatkowe testy z włączonym RT. Wpływ tej opcji na wydajność jest największy dla Dziedzictwa Hogwartu, umiarkowany dla Dying Light 2 oraz niewielki w wypadku Far Cry 6. Skupiając się jeszcze przez chwilę na polskim tytule, miejsce testowe zostało dobrane w taki sposób, aby lokalizacja była wymagająca tak dla niskiego, jak i wysokiego mnożnika LOD. To istotne, gdyż trafiają się miejsca, które stanowią wyzwanie dla procesorów przy umiarkowanej wartości LOD, ale niemal nie reagują na jej zwiększanie, podczas gdy gdzie indziej spadek jest znaczny, stąd właściwy wybór scenariusza jest kluczowy.

Uwaga: Wyniki Intel Arc z nowymi sterownikami są wyróżnione na wykresach.

Dying Light 2

Dziedzictwo Hogwartu

Far Cry 6

Dead Island 2, Marvel's Spider-Man, SW Jedi: Ocalały

Spider-Man: Miles Morales oraz STAR WARS Jedi: Ocalały to kolejne produkcje, w których RT powoduje znaczny wzrost wymagań w stosunku do CPU. Choć druga z tych gier ma inną charakterystykę od Dziedzictwa Hogwartu, mimo tego, że obie bazują na silniku Unreal Engine 4. Mianowicie dla STAR WARS Jedi: Ocalały użycie procesora po włączeniu RT wzrasta, a nie spada (tytuł jest wtedy w stanie spożytkować ~16 wątków). Z kolei w Dead Island 2 testy odbywają się w ramach najnowszego dodatku SoLA, którego akcja rozgrywa się na dużej, otwartej mapie, a to optymalny scenariusz do porównywania wydajności CPU.

Uwaga: Wyniki Intel Arc z nowymi sterownikami są wyróżnione na wykresach.

Dead Island 2

Spider-Man: Miles Morales

STAR WARS Jedi: Ocalały

Starfield, Wiedźmin 3: Dziki Gon NG, World of Tanks

Starfield to w pewnym sensie gra legendarna, bo z pewnością na taki tytuł zasługuje w gronie optymalizacyjnych gniotów. Ale co ciekawe, z najnowszymi poprawkami od strony CPU to całkiem sensowna produkcja, o wysokich, choć jednak nie zabójczych wymaganiach, oraz dobrze radząca sobie z wielowątkowością. Jej przeciwieństwo to Wiedźmin 3: Dziki Gon w wersji Next-Gen, która niespecjalnie potrafi wykorzystać potencjał wielu rdzeni, przez co bardziej bazuje na mocy pojedynczego wątku. Natomiast w World of Tanks zmieniłem scenariusz testowy, jako że wcześniej używana powtórka przestała działać po zaktualizowaniu gry, ale nie ma powodów do obaw, gdyż nowe miejsce także jest całkiem wymagające jak na standardy tego tytułu.

Uwaga: Wyniki Intel Arc z nowymi sterownikami są wyróżnione na wykresach.

Starfield

Wiedźmin 3: Dziki Gon NG

World of Tanks

Średnie osiągi

W tej sekcji są wykresy, które prezentują średnią wydajność procesorów z różnymi GPU, w trzech wariantach: dla wszystkich testów, wyłącznie dla pomiarów bez śledzenia promieni, a także tylko dla scenariuszy z aktywnym RT. Jak za chwilę zobaczycie, wybrana opcja ma (niewielki, ale jednak) wpływ na zależności między poszczególnymi wariantami współpracy z układami graficznymi.

Uwaga: Wyniki Intel Arc z nowymi sterownikami są wyróżnione na wykresach.

Ważne: Wartości widoczne niżej zostały policzone na podstawie relacji procentowych w poszczególnych testach, a nie np. przez zsumowanie liczby kl./s, co jest metodą niepoprawną zarówno z matematycznego i praktycznego punktu widzenia, jako że takie podejście powoduje większą wagę gier, w których procesory osiągają wyższy FPS, a intuicyjnie wiemy, że przewaga w takim wariancie jest mniej istotna niż w tytułach, gdzie wydajność jest niższa.

Test CPU z nowymi sterownikami Arc: konkluzje

Testy pokazały, że Intelowi istotnie udało się poprawić działanie niektórych gier od strony CPU przez aktualizacje sterowników, ale niestety pojawił się także przypadek odwrotny. Mowa o A Plague: Tale Requiem, gdzie wcześniej było kiepsko, a teraz jest wręcz tragiczne, szczególnie na platformie LGA 1700, gdzie wydajność spadła aż o około 42-46% (!). Problem pojawił się również w CoD: Modern Warfare 3, która to gra zupełnie się popsuła po instalacji nowego oprogramowania dla układów Arc. Przechodząc do pozytywnych zmian, sporo przyspieszyło Dziedzictwo Hogwartu, o ok. 17-20%, co na Core i7-12700K dało wręcz szokujący wynik, bo procesor ten we współpracy z Arc B580 znacząco wyprzedził warianty z GeForcem albo Radeonem w komputerze. Sensowny, ~9-15% zysk pojawia się też w Dying Light 2 z RT, a ok. 6-10% w STAR WARS Jedi: Ocalały bez RT. Niestety w CS 2, Spider-Man: Miles Morales oraz Starfield, gdzie dotychczas było słabo, w dalszym ciągu nic się nie zmieniło. A co warto podkreślić, Arc B580 ma wystarczającą moc, aby umożliwić rozgrywkę przy ponad 60 FPS w Spider-Manie z RT w 1440p, ze wsparciem skalowania XeSS, ale z uwagi na wspomniany problem wymaga to CPU w cenie przynajmniej karty...

Dziedzictwo Hogwartu pokazało, że w wybranych grach Intel jest w stanie wyeliminować problem z wysokim narzutem, ale to wciąż za mało, aby ogłosić sukces.

 Arrow Lake i duże kontra małe rdzenie w grach - test na Core Ultra 5 245K

Średnia różnica z tytułu nowych sterowników dla Arc oraz słowo końcowe

Z uwagi na degradację osiągów w A Plague Tale: Requiem, uśrednione rezultaty pokazują, że jest gorzej niż było, choć gdyby wykluczyć ten tytuł, wyszłoby ok. 2% przyspieszenie na obu procesorach. Niby nie jest to dużo, ale w szczególności Dziedzictwo Hogwartu pokazuje, że naprawa sterowników Intela od strony wydajności CPU, a więc m.in. narzutu, jest możliwa, ale niewątpliwie nie jest to rzecz prosta, co pokazuje wpadka niebieskich w A Plague Tale: Requiem. Nie zmienia to jednak faktu, że mając na uwadze całokształt, werdykt jest jednoznaczny, czyli Intel niestety nie zdołał naprawić omawianego problemu. Pojedyncze przebłyski, gdy wciąż nie brak tytułów, w których jest źle lub wręcz bardzo źle, to dużo za mało, by móc ogłosić sukces. Mimo wszystko widać jednak, że potencjał jest, ponieważ w sprzyjających warunkach sterowniki układów Arc potrafią zapewnić lepsze osiągi procesora niż oprogramowanie GeForce'ów czy Radeonów, ale brakuje im powtarzalności. Jeśli ekipa od sterowników firmy Intel w końcu zrozumie, dlaczego pewne rzeczy u nich działają, a czemu inne nie działają, bo przypadek A Plague Tale: Requiem ewidentnie wskazuje na brak tego zrozumienia, to kto wie, może w końcu nastąpi przełom. Do tematu na pewno znowu wrócę za kilka miesięcy, być może z innymi wnioskami końcowymi, a może nie, czas pokaże.

 

Kartę graficzną do testów dostarczył:

Intel Arc - test wydajności CPU z nowymi sterownikami. Nie, Intel nie naprawił narzutu

Procesory do testów dostarczyli:

Intel Arc - test wydajności CPU z nowymi sterownikami. Nie, Intel nie naprawił narzutu

Intel Arc - test wydajności CPU z nowymi sterownikami. Nie, Intel nie naprawił narzutu

Spodobało Ci się? Podziel się ze znajomymi!

Pokaż / Dodaj komentarze do:

Intel Arc - test wydajności CPU z nowymi sterownikami. Nie, Intel nie naprawił narzutu
 0