Test Intel Core i5-12600K: metodologia
Wszystkie testy zostały wykonane z użyciem systemów operacyjnych Windows 10 64-bit 21H1 (wyłącznie starsze procesory) i Windows 11 64-bit (tylko Core i5-12600K/i9-12900K), sterowników GeForce Game Ready 496.13, podczas rzeczywistej rozgrywki. Ze względu na fakt, iż starszy OS nie potrafi optymalnie wykorzystać hybrydowej architektury serii Alder Lake, jak i to, że najnowsze dzieło Microsoftu, pomimo wydania przez twórców stosownych poprawek, wciąż ma problemy z obsługą wcześniejszych CPU (głównie Ryzenów), takie podejście uznałem za na chwilę obecną najlepsze. Do zmierzenia liczby klatek użyłem programu Fraps w wersji 3.5.99 - także dla DirectX 12 (jedyna niedogodność pod tym API to brak OSD). Wyniki zamieszczone na wykresach są średnią arytmetyczną rezultatów z trzech odrębnych przebiegów, a rozdzielczość zegara czasu rzeczywistego była ustawiona na sztywną wartość 0,5 ms. Zainteresowanych odsyłam do obszernego felietonu poświęconego testowaniu CPU w grach.
Nastawy pamięci prezentują się następująco:
- DDR4-3200 MHz CL 12-12-12-28 2T,
- DDR5-4800 MHz CL 32-34-34-66 2T.
Limity mocy były ustawione na następujących poziomach:
- AMD Ryzen 5 5600X: PPT 76 W,
- AMD Ryzen 7 5800X: PPT 142 W,
- AMD Ryzen 9 5900X/5950X: PPT 142 W,
- Intel Core i5-11600K: PL1 125 W, PL2 224 W,
- Intel Core i5-12600K: PL1 125 W, PL2 150 W,
- Intel Core i7-10700KF: PL1 125 W, PL2 229 W,
- Intel Core i9-10900K: PL1 125 W, PL2 250 W,
- Intel Core i9-11900K: PL1 125 W, PL2 250 W,
- Intel Core i9-12900K: PL1 125 W, PL2 241 W.
Uwagi dodatkowe do testów:
- we wszystkich przypadkach zoptymalizowałem timingi dalszych rzędów, a użyta pamięć jest typu Dual Rank,
- dla Rocket Lake wybrany tryb pracy kontrolera to Gear 1, a dla Alder Lake Gear 2,
- procesory AMD miały ustawione taktowanie Infinity Fabric i kontrolera synchronicznie z RAM,
- z uwagi na błąd w najnowszych sterownikach chipsetu AMD, skutkujący nieprawidłowym działaniem CPPC v2 (wybór preferowanych rdzeni) dla Windowsa 10, została użyta starsza wersja 3.09.01.140,
- w grze Cyberpunk 2077 zaaplikowałem modyfikację Cyber Engine Tweaks, która pozwoliła skorzystać z SMT na procesorze AMD Ryzen 7 5800X (ok. 10% zysk wydajności).
Platforma testowa
MSI MEG Z690 UNIFY | |
CORSAIR DOMINATOR PLATINUM RGB 2x32 GB DDR5-5200 CL38 | |
KFA2 GeForce RTX 3080 Ti SG (1-Click OC) | |
Patriot Viper VPR100 512 GB | |
SilentiumPC Supremo M1 Platinum 700 W | |
Antec Twelve Hundred V3 | |
MSI MEG CORELIQUID S360 |
Pokaż / Dodaj komentarze do: Intel Core i5-12600K – test procesora Alder Lake. Mocny zawodnik w średniej półce