Co to jest antyaliasing i DLSS? – czyli o ustawieniach graficznych w grach wideo

Co to jest antyaliasing i DLSS? – czyli o ustawieniach graficznych w grach wideo

Synchronizacja obrazu – co jest FreeSync, G-Sync i V-Sync?

Synchronizacja pionowa (ang. Vertical Sync) to pomost łączący kartę graficzną i monitor. Pozbywa się rozrywania ramki obrazowej poprzez synchronizację wyświetlania obrazu z odświeżaniem monitora. Szczególnie istotne jest to dla sprzętu, który przekracza możliwości wyświetlacza. Jeśli karta graficzna generuje dużo więcej klatek na sekundę, monitor będzie otrzymywał je szybciej niż potrafi wyświetlić powodując, że niektóre klatki są całkowicie pomijane, a tym samym rozrywając cały obraz.

Synchronizacja pionowa miała za zadanie pozbyć się właśnie rozrywania klatki obrazowej na monitorze. Nie jest jednak bez wad, bo włączenie tej opcji powoduje nierzadko opóźnienia (input lag), co jest szczególnie widoczne w sieciowych strzelankach, czy ogólnie grach e-sportowych.

FreeSync – odpowiedź AMD na rosnące wymogi graczy

W przeciwieństwie do synchronizacji pionowej, FreeSync automatycznie dostosowuje częstotliwość odświeżania monitora do ilości generowanych przez kartę graficzną klatek. Jest to o tyle istotne, że w wymagającym momencie w grze, karta graficzna generuje mniej FPS niż zwykle, a przy zwykłej synchronizacji pionowej, może powodować specyficzne przycięcia płynności.

FreeSync natomiast zmusza monitor do przeczekania aż następna klatka będzie gotowa do wyświetlenia, eliminując tym samym bolączki V-Sync. FreeSync, w szczególności w monitorach z wysoką częstotliwością odświeżania, ma często także technikę LFC (low framerate compensation), która ma za zadanie utrzymywać synchronizację w momencie, w którym karta graficzna generuje mniej klatek na sekundę (poniżej minimalnej częstotliwości odświeżania ekranu). LFC w takich sytuacjach powoduje zdublowanie poprzedniej klatki, aż do momentu otrzymania kolejnej, która już zostanie poprawnie zsynchronizowana.

G-Sync – odpowiedź NVIDII

Standard G-Sync zmienił się w ostatnich latach. Działa on na dokładnie tej samej zasadzie co FreeSync, czyli wymusza adaptację częstotliwości odświeżania monitora do karty graficznej, a nie na odwrót, ale w przeciwieństwie do FreeSync, nie jest standardem otwartym. Kiedyś wymagane były specjalne moduły w monitorach, by otrzymać wsparcie G-Sync. Dziś, dzięki otwartej technologii, większość monitorów z Adaptive Sync, są wspierane przez karty garficzne NVIDIA.

Obserwuj nas w Google News

Tagi

Gaming

Pokaż / Dodaj komentarze do: Co to jest antyaliasing i DLSS? – czyli o ustawieniach graficznych w grach wideo

 0