Post Processing – różne efekty przetwarzania końcowego
Efektów przetwarzania końcowego jest całe mnóstwo, a każdy dodaje mniej lub więcej realizmu do sceny. Zdecydowana większość z nich nie wpływa zbytnio na wydajność, choć zdarzają się oczywiście wyjątki – szczególnie jeśli chodzi o okluzję otoczenia oraz odbicia powierzchni ekranu. W grach znajdziemy kilka efektów, a poniżej znajdziesz ich listę:
- Aberracja Chromatyczna (Chromatic Aberration) – Efekt wpływa na doznania wizualne i jest przez wielu znienawidzony. Dodaje specyficzny efekt rozlewania się światła z podziałem na barwy na krawędziach generowanych obiektów. Obraz staje się przez to rozmyty.
- Bloom – efekt zwiększa wrażenie natężenia oświetlenia w sekcjach, zostawiając za sobą specyficzny blask. Bloom pojawił się już kilka lat temu i mogliśmy go obserwować na przykład w grze Crysis czy Wiedźmin 2.
- Głębia ostrości (Depth of Field) – Efekt generuje efekt głębi w scenie, rozmywając obraz za lub przed obiektami, na które sprowadzone jest ogniskowanie. Efekt pojawia się przede wszystkim w scenkach przerywnikowych, choć społeczność modów uwielbia go wprowadzać również do samej rozgrywki.
- Ziarno (Grain) – Opcja dodaje specyficznego szumu na wcześniej wyrenderowaną scenę, tworząc filmowy efekt.
- Rozmycie w ruchu (Motion Blur) – Motion Blur w zależności od implementacji, rozmywa obraz na obiektach lub całej kamery, tworząc wrażenie szybkości. Efekt często wyłączany w grach nastawionych na rywalizację.
- Odbicia przestrzeni ekranu (Screen Space Reflections) – W zależności od implementacji, może być najbardziej zasobożerną opcją w grze komputerowej (na przykład w Cyberpunk 2077). Efekt dodaje odbicia na powierzchniach – kałuża, szkło itp.
- Winieta (Vignette) – Winieta przyciemnia nieco obraz na krawędziach ekranu, skupiając uwagę gracza na środku. Efekt stosowany w takich grach jak Red Dead Redemption 2 czy Wiedźmin 3.
Pokaż / Dodaj komentarze do: Co to jest antyaliasing i DLSS? – czyli o ustawieniach graficznych w grach wideo