Metro Exodus – Test wydajności kart graficznych

Metro Exodus – Test wydajności kart graficznych

Test kart graficznych w Metro Exodus: konkluzje

Patrząc na wyniki przeprowadzonych testów, nie ulega wątpliwości, że Metro Exodus to prawdziwy zabójca kart graficznych, także tych najpotężniejszych. Wystarczy spojrzeć na rezultaty uzyskane przez GeForce RTX 2080 Ti, a więc najwydajniejszego (pomijając elitarnego TITANA RTX) przedstawiciela rodziny Turing. Rzeczony akcelerator jest w stanie poradzić sobie z najwyższym dostępnym poziomem detali, ekstremalnym, wyłącznie w rozdzielczości Full HD, gdyż przy wyższej liczbie pikseli zaczynają się pojawiać bardzo nieprzyjemne spadki. Przy czym od razu dodam, że za komfort rozgrywki uznaję przynajmniej 60 FPS, z dopuszczalnymi minimalnymi spadkami poniżej tej wartości. Wracając do RTX 2080 Ti, jeżeli macie taką kartę i będziecie chcieli zagrać w trybie 1440p, to koniecznie będzie zejście z ustawieniami do ultra, zaś rozgrywka w 4K to jeszcze większe wyzwanie, bowiem w tym przypadku optymalne rozwiązanie to ograniczenie szczegółowości grafiki do poziomu średniego. Niezbyt fajnie, czyż nie? Na drugim biegunie mamy z kolei RTX 2060, w przypadku której zachowanie komfortu rozgrywki wymagać będzie ustawienia detali na wysokie/średnie, dla rozdzielczości odpowiednio 1080p oraz 1440p, natomiast 4K jest już poza jej zasięgiem, chyba że satysfakcjonują Was spadki do 30 FPS. Pośrodku jest jeszcze RTX 2070, który również wystarczy maksymalnie do 1440p, a także RTX 2080, na którym od biedy można próbować pograć w 4K. Na deser pozostały zaś Radeony RX 570/580, nadające się do rozgrywki wyłącznie w Full HD, po obniżeniu ustawień do średnich, przy czym wyższy model oczywiście zapewni lepszy komfort i w zasadzie najlepiej byłoby z czerwonego obozu mieć od razu RX 590. Nietrudno też dojść do wniosku, że pozycja AMD w nowym Metro jest zauważalnie słabsza niż w przypadku ostatnich premier, jak Battlefield V, remake Resident Evil 2, czy nawet Just Cause 4.

Metro Exodus to gra o iście morderczych skłonnościach, przy maksymalnych detalach stanowiąca ogromne wyzwanie do kart graficznych. Niemniej jednak, po dostosowaniu ustawień można pograć także na sprzęcie ze średniej półki.

Metro Exodus – Test wydajności kart graficznych

 Battlefield V - test wydajności ray-tracingu po aktualizacji gry

Może kiedyś będzie lepiej

W tym właśnie momencie należałoby się zastanowić, czy jest szansa na jakąś poprawę. Szczerze powiedziawszy, mam wątpliwości. Na chwilę wróćmy do problemów NVIDII z DirectX 12, które były powodem opóźnienia testów i publikacji, gdyż czekałem na dedykowany sterownik w wersji 418.91. Tyle, że ten ostatni niczego nie poprawił - jak DirectX 12 kulało, tak kuleje nadal, a wydajność w zasadzie nie drgnęła (jedynie na Morzu Kaspijskim zanotowałem skok o - bagatelga - 2%). Do tego wszystkiego warto dorzucić również obserwację odnośnie wydajności procesorów we współpracy z GPU zielonych. Jak się okazuje, osiągi CPU także spadają pod DirectX 12, co było przyczyną lekkiego ograniczenia GeForce RTX 2080 oraz RTX 2080 Ti przy detalach średnich, w rozdzielczości Full HD (pod DirectX 11 zjawisko nie występuje). Bardziej złośliwi mogliby powiedzieć, że wymagania z kosmosu i konieczność cięcia detali to w sumie klasyka w wykonaniu 4A Games, ale ja ujmę to nieco inaczej. Jeżeli komuś taki stan rzeczy nie odpowiada, to przecież można zagrać na konsoli, gdzie nie ma równych i równiejszych, czyt. wszyscy grają w kinowych 20 FPS, przy odpowiednio skrojonej szczegółowości grafiki, czyli mocno ograniczonych ustawieniach. Zaś PC to po prostu PC - każdy dostosowuje parametry pod siebie, a więc sprzęt, który posiada. Pograć w Metro Exodus można także na karcie graficznej ze średniej półki, tylko po prostu nie zobaczymy oprawy w całej okazałości. Z tym, że w żadnym wypadku nie chcę tutaj bronić studia, które się nie popisało - relacja wydajności do jakości grafiki jest bardzo słaba, wręcz skandalicznie zła (brak indywidualnych ustawień, oprócz gotowych presetów, też nie pomaga!). Zaś NVIDIA niech się weźmie do roboty przy sterownikach, bo źle działające DirectX 12 po prostu wypadałoby naprawić. Ode mnie na dzisiaj to wszystko, ale odwiedzajcie nas regularnie, gdyż na dniach pojawi się test poświęcony ray-tracingowi oraz DLSS.

 

Karty graficzne do testów dostarczyli:

Just Cause 4 - recenzja gry i test wydajności kart graficznych

Just Cause 4 - recenzja gry i test wydajności kart graficznych

Just Cause 4 - recenzja gry i test wydajności kart graficznych

Just Cause 4 - recenzja gry i test wydajności kart graficznych

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Metro Exodus – Test wydajności kart graficznych

 0
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł