Minecraft RTX - rzut oka na ray-tracing oraz DLSS 2.0

Minecraft RTX - rzut oka na ray-tracing oraz DLSS 2.0

Test ray-tracingu oraz DLSS 2.0 w Minecraft RTX

W dzisiejszym artykule wracam do tematyki gier ze wsparciem śledzenia promieni (ang. ray-tracing), tym razem prezentując Wam test wydajności w Minecraft RTX, połączony z analizą jakości obrazu od strony funkcjonowania samego RT, jak i towarzyszącej mu techniki DLSS 2.0. Jeśli chodzi o produkcję, na której mam zamiar się skupić, aktualnie dostępną wersją jest wyłącznie datowana na kwiecień beta i na wydanie w pełni oficjalne przyjdzie nam jeszcze poczekać, ale już teraz można ocenić, czego mniej więcej należy się po nim spodziewać. Zresztą pierwsze doniesienia o wprowadzeniu śledzenia promieni do niezwykle popularnego budowania światów z klocków pojawiły się w ubiegłym roku i to w sierpniu, zatem od pierwotnej zapowiedzi i początkowych zrzutów ekranu oraz filmów promocyjnych tak czy inaczej upłynęło relatywnie sporo czasu, zanim gracze otrzymali możliwość samodzielnego wypróbowania wspomnianych rozwiązań. To też kolejny przykład świetnie pokazujący, że RTX to nie tylko gry AAA pokroju Battlefielda V czy Metro Exodus, ale również produkcje niezależne typu Deliver Us The Moon oraz świetnie wszystkim znane klasyki w zupełnie nowym wydaniu, gdzie pierwszym projektem z tej grupy był Quake II RTX. I jak udowodnił ten ostatni, implementacja RT potrafi zmienić grafikę nie do poznania, ale oczywiście nie za darmo, bo kosztem wysokich wymagań sprzętowych. Jak będzie w przypadku Minecrafta RTX, zobaczymy wkrótce.

Minecraft RTX to następna doskonale znana gra z dodanym wsparciem ray-tracingu. Sprawdźmy, jak wyglądają nowe efekty i na jaką wydajność można liczyć.

Minecraft RTX - rzut oka na ray-tracing oraz DLSS 2.0

 Test karty graficznej KFA2 GeForce RTX 2070 SUPER EX (1-Click OC)

Trochę o technikaliach

Przechodząc do technikaliów, śledzenie promieni, zaś dokładniej śledzenie ścieżek (ang. path tracing), odpowiada tutaj, podobnie jak w przypadku Quake II RTX, za cały szereg efektów, wśród których wymienić można: globalne oświetlenie (ang. Global Illumination), tworzenie odbić na wodzie oraz powierzchniach refleksyjnych, generowanie cieni, efekty atmosferyczne (mgła i tzw. god rays), przezroczystość materiałów, a także rozpraszanie i załamanie światła, gdzie to ostatnie świetnie widać po zanurzeniu się w zbiornikach wodnych. Mając na uwadze tę konkretną wyliczankę, chyba nikt nie ma złudzeń, że wymagania sprzętowe będą (delikatnie mówiąc) niezbyt przyjazne i nie bez kozery w Minecraft RTX pojawia się też DLSS 2.0 - technika pozwalająca na rendering obrazu w rozdzielczości niższej niż zadana, aby potem go przeskalować do pierwotnych rozmiarów z użyciem rdzeni Tensor dostępnych w GPU z rodziny GeForce RTX. Jak pokazał np. Deliver Us The Moon, ta wersja DLSS, wykorzystująca zunifikowaną sieć neuronową i dodatkowy składnik czasowy, potrafi dać naprawdę solidne rezultaty, zapewniając znaczny skok wydajności przy zachowaniu odpowiedniej jakości obrazu, ergo powinna być bardzo przydatnym narzędziem. Tym razem testy zostały przeprowadzone na kartach graficznych KFA2 z linii EX (1-Click OC), łączących wysoką jakość z atrakcyjną ceną zakupu (odsyłam do naszych recenzji tych modeli).

Minecraft RTX - rzut oka na ray-tracing oraz DLSS 2.0

Pokaż / Dodaj komentarze do: Minecraft RTX - rzut oka na ray-tracing oraz DLSS 2.0

 0