Narzut sterowników AMD/NVIDIA dawniej i dziś - test porównawczy

Narzut sterowników AMD/NVIDIA dawniej i dziś - test porównawczy

Test narzutu sterowników AMD Radeon oraz NVIDIA GeForce

Nie tak dawno mieliście okazję zobaczyć na łamach ITHardware testy sterowników kart graficznych AMD oraz NVIDIA od strony wydajności procesorów, porównujące oprogramowanie obu tych producentów z ostatnich dwóch lat, a konkretniej tzw. narzut. Tym razem przygotowałem natomiast bezpośrednie starcie obu obozów, dzięki czemu dowiemy się, która firma ma w swojej ofercie akceleratory zapewniające lepsze osiągi w miejscach procesorowych, tudzież przy ustawieniach jakości obrazu stawiających na pierwszym miejscu płynność rozgrywki, a nie zasobożerne wodotryski. Co więcej, rozstrzygnięcie tego dylematu będzie obejmować zarówno CPU wyposażone w mniejszą, jak i większą liczbę rdzeni, gdyż to kryterium, jak się okazuje, szczególnie w obecnych czasach ma spore znaczenie. A dlaczego tak się dzieje, wytłumaczę za chwilę. Streszczając jeszcze wnioski ze wspomnianych wcześniej testów sterowników AMD oraz NVIDIA, obejmujących większą liczbę wydań, przez ostatnie dwa lata pierwsza z wymienionych firm poczyniła całkiem spory postęp, jeśli chodzi o gry korzystające z DirectX 11, podczas gdy zieloni skupiali się głównie na poprawkach pod kątem niskonarzutowych API, DirectX 12 oraz Vulkan, gdzie czerwona konkurencja od samego początku była mocna. Czy to wystarczy do tego, abyśmy wreszcie doczekali się wyrównanej rywalizacji obu obozów, jeśli chodzi o wyniki procesorów? Odpowiedź na to pytanie poznacie już wkrótce.

Po materiałach poświęconych sterownikom obu producentów, przyszedł czas na bezpośrednie starcie. Zobaczmy, który obóz wyjdzie z niego zwycięsko.

Narzut sterowników AMD/NVIDIA dawniej i dziś - test porównawczy

 Wydajność CPU na kartach NVIDIA – test narzutu sterowników 2017-2019

Narzut ważny, ale czy najważniejszy?

Tak jak pisałem wcześniej, analizując sterowniki kart graficznych pod kątem wydajności CPU, rozsądnie jest wziąć pod uwagę zarówno jednostki wyposażone w mniejszą, jak i większą liczbę rdzeni, z ewentualnym wsparciem dla SMT. Dzieje się tak dlatego, że tzw. narzut nie determinuje końcowego rezultatu, lecz jest wyłącznie jego składową, do spółki z realizacją wielowątkowości, która może być lepsza lub gorsza. Niemniej jednak, określenie to jest do tego stopnia zakorzenione w powszechnej świadomości komputerowych entuzjastów, że nie uważam za błąd jego używania jako synonimu osiągów procesorów w połączeniu z kartami graficznymi różnych producentów, lecz tylko za drobne uproszczenie. I jednocześnie nierozsądnym byłoby szukanie alternatywnych sformułowań, gdyż pisząc o narzucie sterowników na dobrą sprawę od razu wiadomo, w czym rzecz, więc nietrudno się w ten sposób dogadać, jasno sygnalizując, na czym skupiał się będzie test. Wracając do meritum, nie ma nic dziwnego w sytuacji, gdy oprogramowanie AMD oraz NVIDII charakteryzuje się w danej grze podobnym narzutem, w efekcie zapewniając zbliżony komfort na procesorze (przykładowo) czterordzeniowym i czterowątkowym. Jednocześnie w tym samym tytule jeden producent może dobrze realizować wielowątkowość, zaś drugi gorzej, przez co analogiczny pomiar, ale już na jednostce ośmiordzeniowej z SMT, da nam zupełnie inny obraz sytuacji. Dlatego też rozważanie obu możliwości jest po prostu konieczne.

Narzut sterowników AMD/NVIDIA dawniej i dziś - test porównawczy

 Wydajność CPU na kartach AMD – test narzutu sterowników 2017-2019

Zasady przeprowadzania testu

Jako, że tym razem porównujemy sterowniki AMD oraz NVIDIA, konieczne było użycie akceleratorów obu producentów. Dlatego też do akcji wkroczyły następujące karty graficzne: KFA2 GeForce GTX 1080 Ti EXOC, a także SAPPHIRE NITRO+ Radeon RX Vega 64 oraz RX 580. Przy czym od razu przypominam, że są to testy od strony wydajności procesorów, więc moc GPU nie ma znaczenia tak długo, jak nie stanowi ona czynnika ograniczającego i właśnie tak było we wszystkich przeprowadzonych pomiarach. Jeżeli chodzi o czerwoną stronę mocy, to wariantem podstawowym była oczywiście mocniejsza Vega, zaś starszy Polaris został zaprzęgnięty do pracy w związku ze skrajnie różnym zachowaniem tych dwóch generacji w grach opartych na silniku CryEngine, ergo pojawia się wyłącznie w nich. Z kolei wybrane procesory to AMD Ryzen 7 1700X (8C/16T) oraz Intel Core i3-8100 (4C/4T), zgodnie z ideą zaprezentowaną akapit wcześniej. Wyjaśniając jeszcze kwestię selekcji gier, lista produkcji jest zbliżona do tej, którą widujecie w typowych materiałach poświęconych CPU, ale nie identyczna. Mianowicie zdecydowałem się skreślić jednowątkowego Crysisa Warhead, zamiast tego dorzucając do procedury alternatywą mapę dla Crysisa 3, o zdecydowanie odmiennej charakterystyce niż etap trawkowy. Dokładając do powyższej litanii uproszczony dobór sterowników, obejmujący wyłącznie sytuację z 2017 roku oraz obecną, czyli bez punktów pośrednich, wydaje mi się, że wszystko zostało należycie wyjaśnione. Przejdźmy więc dalej.

Pokaż / Dodaj komentarze do: Narzut sterowników AMD/NVIDIA dawniej i dziś - test porównawczy

 0