Wszystkie testy zostały przeprowadzone na platformie z aktualnymi Windows 7 64-bit SP1 (aplikacje) oraz 10 64-bit AU (gry), sterownikiem ForceWare 381.65, podczas rzeczywistej rozgrywki. Do pomiaru liczby klatek posłużyły programy Fraps oraz OCAT, w wersjach odpowiednio 3.5.99 oraz 1.0.0. Wyniki przedstawione na wykresach są średnią arytmetyczną rezultatów uzyskanych w trzech odrębnych przebiegach. Wartość minimalna to z kolei 99-ty percentyl, co oznacza, że "odcina" ona 1% najgorszych próbek z przebiegu testowego. Dodatkowo rozdzielczość zegara czasu rzeczywistego została ustawiona na sztywną wartość 0,5 ms. Zainteresowanym tematem odsyłam do obszernego felietonu poświęconemu testowaniu CPU w grach.
Od powyższych reguł pojawiły się dwa wyjątki. Pierwszym jest test konwersji wielu plików do formatu Monkey's Audio. Jest to przypadek dość specyficzny, bowiem program foobar2000, w nim wykorzystywany, ma tendencję do robienia kopii plików wejściowych nawet wtedy, gdy już są w surowym formacie WAV. To wszystko powoduje, że sprawny podsystem dyskowy jest sprawą kluczową i dlatego test ten przeprowadzany jest wyjątkowo pod kontrolą Windowsa 10. Sterowniki AHCI wbudowane w Windows 7 są, niestety, mniej efektywne i stają się czynnikiem hamującym. W przypadku Intela można pokonać ten problem, wgrywając oprogramowanie Rapid Storage (zawierające sterowniki), po której to operacji nie ma już różnicy czasów między systemami. Niestety, w przypadku AMD takiej opcji nie ma, dlatego też pomiary zostały dokonane w warunkach, które nie są krzywdzące dla którejkolwiek ze stron. Natomiast dodatkowe testy w Blenderze, obejmujące czynności projektowe, zostały przeprowadzone z wyłączonym HPET (domyślnie aktywnym pod Windowsem 7), gdyż zegar ten powodował problemy wydajnościowe.
Nastawy pamięci dla aplikacji prezentują się następująco:
- DDR3-1600 MHz CL 9-9-9-24 1T,
- DDR4-2133 MHz CL 15-15-15-35 1T.
Z kolei dla gier zdecydowałem się na nieco bardziej agresywne ustawienia:
- DDR3-1866 MHz CL 9-11-9-27 1T,
- DDR4-2666 MHz CL 15-15-15-35 1T.
Platforma testowa
ASUS PRIME Z370-A | |
G.Skill Ripjaws 4 2x4 GB DDR4-3000 CL15 | |
Corsair Vengeance RGB 4x8 GB DDR4-3000 CL15 | |
MSI GeForce GTX 1080 Ti LIGHTNING Z | |
ADATA SP900 128 GB | |
Seagate Barracuda 7200.12 1 TB | |
Enermax Platimax 1350 W | |
Antec Twelve Hundred V3 | |
Scythe Mugen MAX |
Pokaż / Dodaj komentarze do: Test budżetowych procesorów Intel Celeron G4900 oraz Pentium Gold G5400