Radeon RX Vega: użytkownicy chcą pozwać AMD, zarzucają wadliwość produktu

Radeon RX Vega: użytkownicy chcą pozwać AMD, zarzucają wadliwość produktu

Radeony z serii RX Vega nie mają łatwego życia. Najpierw była wielokrotnie opóźniania premiera, potem jęki zawodu po pierwszych testach, a teraz dochodzi do tego stale rosnąca grupa użytkowników chcących pozwać producenta za domniemaną wadliwość produktu.

Sprawa jest dość złożona. Prezentując architekturę Vega, jak i później w szczegółowej dokumentacji technicznej AMD chwaliło się nowym rozwiązaniem określanym jako Primitive Shaders. Wedle założeń nowa technika miała przejmować funkcje shaderów wierzchołkowych i geometrycznych, dokonując odpowiednich transformacji w obrębie tylko jednego miniprogramu, a przez to znacząco redukować zużycie zasobów, umożliwiając karcie graficznej osiągnięcie zdecydowanie wyższej wydajności niż w przypadku poprzedników. Posłużono się nawet przykładem gry Deus Ex: Mankind Divided, gdzie Primitive Shaders pozwoliły ponoć na stukrotne ograniczenie ilości danych na wejściu do rasteryzatorów. 

Co oczywiste, implementacja nowego podejścia wymaga interwencji programisty, który musi manualnie "zunifikować" sekwencję wierzchołkowo-geometryczną. AMD zaznaczyło jednak wówczas, iż GPU w architekturze Vega będą Primitive Shaders nie tylko wspierać, ale także umożliwią konwersję nieprzystosowanego pierwotnie kodu w locie, przynajmniej w niektórych przypadkach. I właśnie o to zdanie chodzi rozżalonym kupującym, którzy wobec niewielkiej różnicy wydajności względem starszych kart z serii R9 Fury, zwłaszcza przy porównaniach zegar do zegara, uważają zaprezentowany mechanizm za uszkodzony. Mało tego, przysłowiowej oliwy do ognia dolał anonimowy internauta podający się za dewelopera linuksowego, który stwierdził wprost, że Primitive Shaders nie działają w jakimkolwiek, choćby najmniejszym stopniu.

Tak narodziła się w serwisie reddit całkiem pokaźna społeczność, chcąca zbiorowo pozwać AMD za intencjonalne wprowadzenie konsumentów w błąd. Oczywiście pojawia się przy tym cały szereg niezwykle tendencyjnych interpretacji. Niektórzy twierdzą nawet, że to właśnie z uwagi na Primitive Shaders zdecydowali się zakupić produkt z serii RX Vega. Pomińmy to. Warto jednak śledzić rozwój całej sprawy, bo może być to ciekawy przykład marketingu, który przez niezrozumienie ze strony konsumentów obraca się przeciwko producentowi. Koniec końców nikt nigdy nie gwarantował, że Primitive Shaders zostaną użyte przez każdego dewelopera, lub zadziałają globalnie ze skutkiem uwidocznionym na powyższym przykładzie. 

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Radeon RX Vega: użytkownicy chcą pozwać AMD, zarzucają wadliwość produktu

 0