Wprawdzie, mówiąc o wydajności zestawów komputerowych, w grach, niemal zawsze ekscytujemy się bogatymi graficznie produkcjami klasy AAA, ale, nie da się ukryć, to wcale nie są tytuły wybierane najchętniej przez posiadaczy pecetów. Z roku na rok coraz większą popularnością cieszą się bowiem pozycje skupione na rozgrywce sieciowej, określane, czasem trochę na wyrost, mianem gier e-sportowych. Aby zrozumieć skalę tego zjawiska, wystarczy tylko rzucić okiem na statystyki Steam. Trzema ogrywanymi najchętniej markami są ostatnio: PLAYERUNKNOWN'S BATTLEGROUNDS, Dota 2 oraz Counter-Strike: Global Offensive. Gier tych, mamy nadzieję, nie trzeba nikomu dodatkowo przedstawiać. Dlatego też zdecydowaliśmy się na przygotowanie specjalnego testu wydajności kart graficznych, właśnie w tego typu pozycjach. Mało tego, aby uczynić poszczególne pomiary lepiej oddającymi rzeczywistość, wszystkie miejsca pomiarowe zostały skonsultowane z osobami ogrywającymi dane tytuły na co dzień. Są to zarówno zawodowi e-sportowcy, jak i wyspecjalizowani youtuberzy. Wreszcie, ograniczyliśmy się do kart graficznych z maksymalnie średniego segmentu, które, z uwagi na umiarkowaną cenę, wiodą prym wśród polskich graczy. Takie podejście pozwoliło zwiększyć za to liczbę procesorów, do dwóch, by zarysować nie tylko sytuację optymalnego wykorzystania zasobów karty graficznej (Core i7-7700K), ale też zweryfikować zachowanie akceleratorów w obliczu potencjalnego wąskiego gardła, na centralnej jednostce obliczeniowej (Pentium G4600). Jako iż jest to najprawdopodobniej jedyny tego typu artykuł w Polsce, a może i nawet na świecie, gorąco zachęcamy do dalszej lektury.
Artykuł wydawany będzie w odcinkach, co 2 - 3 dni, każdy poświęcony jednej, konkretnej produkcji. Na podstronach poświęconym grom, obok wykresów, znajdziecie też nagrania przebiegów testowych oraz ewentualne dodatkowe materiały, stworzone przez ich autorów.
Nie jest tajemnicą, że jednym z największych problemów testera, przy testowaniu wydajności w grach sieciowych, jest niska powtarzalność pomiarów. Koniec końców są to tytuły skonstruowane z zamysłem utrzymania pewnej nieprzewidywalności rozgrywki, zależne dodatkowo od zachowania osób, znajdujących się akurat w danej chwili na serwerze. Jak sobie z tym radzimy, zapytacie? Cóż, tu wszystko zależy od konkretnej produkcji i jej twórców. Niektóre pozycje, chociażby wspomniane w pierwszym akapicie Counter-Strike: Global Offensive, Dota 2 czy PUBG, mają zaimplementowaną zbawienną w naszym przypadku funkcję time demo. Grający może w każdej chwili zarejestrować dowolnie wybrany fragment rozgrywki, a następnie odtworzyć go w czasie rzeczywistym, z uwzględnieniem zmian poczynionych w ustawieniach jakości obrazu. To oczywiście scenariusz idealny. Kiedy natomiast programiści takiego rozwiązania nie przewidzieli, radzimy sobie, z pomocą naszych współpracowników, starając się odegrać zaplanowane scenariusze, czyli w sposób typowy dla "normalnych" testów kart graficznych. Szczegóły dotyczące metod pomiarowych będą oczywiście każdorazowo opisywane. Summa summarum ze wstępnych pomiarów wynika, że udaje nam się utrzymać margines błędu na poziomie 1 - 3%, w zależności od gry, co jest wynikiem bardzo dobrym, szczególnie w kontekście porównania przekrojowego (mamy po jednej karcie każdego typu, a nie, przykładowo, trzy różne GeForce'y GTX 1050), porównywalnym z testami w grach jednoosobowych. A jeśli już o kartach graficznych i ich modelach mowa, to lista akceleratorów użytych na potrzeby niniejszego artykułu widnieje poniżej.
Specyfikacja kart użytych w teście:
ASUS GeForce |
ASUS Radeon |
ASUS Radeon |
Gigabyte Radeon |
Inno3D GeForce |
MSI GeForce |
MSI GeForce |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
Proces technologiczny | 16 nm FinFET | 14 nm FinFET | 14 nm FinFET | 14 nm FinFET | 14 nm FinFET | 14 nm FinFET | 14 nm FinFET |
Architektura | Pascal | Polaris / GCN 4.0 | Polaris / GCN 4.0 | Polaris / GCN 4.0 | Pascal | Pascal | Pascal |
Rozmiar rdzenia | 200 mm2 | 123 mm2 | 232 mm2 | 103 mm2 | 132 mm2 | 74 mm2 | 132 mm2 |
GPU | GP106-400 | Baffin XT | Ellesmere PRO | Lexa PRO | GP107-300 | GP108-300 | GP107-400 |
Liczba tranzystorów | 4,4 mld | 3,0 mld | 5,7 mld | bd. | 3,3 mld | 1,8 mld | 3,3 mld |
SM/CU | 9 | 16 | 32 | 8 | 5 | 3 | 6 |
SPU | 1152 | 1024 | 2048 | 512 | 640 | 384 | 768 |
TMU | 72 | 64 | 128 | 32 | 40 | 24 | 48 |
ROP | 48 | 16 | 32 | 16 | 32 | 16 | 32 |
Typ i ilość VRAM | 3 GB GDDR5 | 2 GB GDDR5 | 4 GB GDDR5 | 2 GB GDDR5 | 2 GB GDDR5 | 2 GB GDDR5 | 4 GB GDDR5 |
Zegar bazowy | 1570 MHz | 1175 MHz | 1168 MHz | 1100 MHz | 1354 MHz | 1265 MHz | 1290 MHz |
Zegar Boost | 1785 MHz | 1275 MHz | 1300 MHz | 1183 MHz | 1455 MHz | 1518 MHz | 1392 MHz |
Rzeczywisty zegar pamięci | 2002 MHz | 1750 MHz | 1750 MHz | 1750 MHz | 1752 MHz | 1502 MHz | 1752 MHz |
Magistrala danych | 192-bit | 128-bit | 256-bit | 128-bit | 128-bit | 64-bit | 128-bit |
Przepustowość pamięci | 192 GB/s | 112 GB/s | 224 GB/s | 112 GB/s | 112 GB/s | 48 GB/s | 112 GB/s |
TDP | 120 W | 75 W | 120 W | 50 W | 75 W | 30 W | 75 W |
Złącza zasilania | 1x 6-pin | brak | 1x 8-pin | brak | brak | brak | brak |
Cena | ok. 1200 zł | ok. 590 zł | ok. 1600 zł | ok. 450 zł | ok. 550 zł | ok. 350 zł | ok. 750 zł |
Będąc zupełnie szczerym, dobór kart jest mocno przypadkowy. Wypożyczenie konstrukcji klasy ekonomicznej graniczy z cudem, a producenci zdecydowanie chętniej promują sprzęt wysokowydajny, przez co, wyłączając dwa sample uzyskane od firmy ASUS, urządzenia musieliśmy nabyć z własnych środków, zmagając się przy tym z umiarkowaną dostępnością niektórych modeli. Dzięki temu, nawiasem mówiąc, możemy chwalić się, iż test ten jest zarazem testem niezależnym, ale to już, ujmując kolokwialnie, inna para kaloszy. Zdecydowanie istotniejsze jest, że testujemy konstrukcje takie, jakie każdy może nabyć w krajowych sklepach. Owszem, jedne modele są podkręcone, inne - nie, ale w ogólnym rozrachunku i tak można wziąć je za wyznacznik w swej klasie. Fakt faktem jeśli, raz jeszcze przykładowo, redakcyjny GeForce GTX 1050, a więc nieprzyśpieszona fabrycznie konstrukcja od Inno3D, dostanie w jakiejś sytuacji "zadyszki", to jego przetaktowany odpowiednik niczego nie zmieni, przynajmniej patrząc z perspektywy poglądowej. Analogicznie, kiedy lekko podkręcony GeForce GT 1030 okaże się wystarczający, nie powinno być obaw o zakup innej jego wersji, potencjalnie symbolicznie wolniejszej. Zalecamy jednocześnie, by zwracać szczególną uwagę na to, jak wydajność zmienia się, po zmianie procesora. Gry e-sportowe nad wyraz często potrzebują tylko skromnego budżetu graficznego, będąc, siłą rzeczy, bardziej procesorowymi w swej charakterystyce. Tym samym nie ma szans, by rozbudowując starszy komputer, np. z jednostką centralną pokroju Core i3-2100, uzyskać wydajność zbliżoną do przebiegów na wciąż bardzo potężnym Core i7-7700K. Uff, i to byłoby na tyle słowem wstępu. Czas na najciekawsze...
Pokaż / Dodaj komentarze do: Zbiorczy test wydajności niedrogich kart graficznych w grach e-sportowych