Zbiorczy test wydajności niedrogich kart graficznych w grach e-sportowych

Zbiorczy test wydajności niedrogich kart graficznych w grach e-sportowych

Wprawdzie, mówiąc o wydajności zestawów komputerowych, w grach, niemal zawsze ekscytujemy się bogatymi graficznie produkcjami klasy AAA, ale, nie da się ukryć, to wcale nie są tytuły wybierane najchętniej przez posiadaczy pecetów. Z roku na rok coraz większą popularnością cieszą się bowiem pozycje skupione na rozgrywce sieciowej, określane, czasem trochę na wyrost, mianem gier e-sportowych. Aby zrozumieć skalę tego zjawiska, wystarczy tylko rzucić okiem na statystyki Steam. Trzema ogrywanymi najchętniej markami są ostatnio: PLAYERUNKNOWN'S BATTLEGROUNDS, Dota 2 oraz Counter-Strike: Global Offensive. Gier tych, mamy nadzieję, nie trzeba nikomu dodatkowo przedstawiać. Dlatego też zdecydowaliśmy się na przygotowanie specjalnego testu wydajności kart graficznych, właśnie w tego typu pozycjach. Mało tego, aby uczynić poszczególne pomiary lepiej oddającymi rzeczywistość, wszystkie miejsca pomiarowe zostały skonsultowane z osobami ogrywającymi dane tytuły na co dzień. Są to zarówno zawodowi e-sportowcy, jak i wyspecjalizowani youtuberzy. Wreszcie, ograniczyliśmy się do kart graficznych z maksymalnie średniego segmentu, które, z uwagi na umiarkowaną cenę, wiodą prym wśród polskich graczy. Takie podejście pozwoliło zwiększyć za to liczbę procesorów, do dwóch, by zarysować nie tylko sytuację optymalnego wykorzystania zasobów karty graficznej (Core i7-7700K), ale też zweryfikować zachowanie akceleratorów w obliczu potencjalnego wąskiego gardła, na centralnej jednostce obliczeniowej (Pentium G4600). Jako iż jest to najprawdopodobniej jedyny tego typu artykuł w Polsce, a może i nawet na świecie, gorąco zachęcamy do dalszej lektury.

Artykuł wydawany będzie w odcinkach, co 2 - 3 dni, każdy poświęcony jednej, konkretnej produkcji. Na podstronach poświęconym grom, obok wykresów, znajdziecie też nagrania przebiegów testowych oraz ewentualne dodatkowe materiały, stworzone przez ich autorów. 

Nie jest tajemnicą, że jednym z największych problemów testera, przy testowaniu wydajności w grach sieciowych, jest niska powtarzalność pomiarów. Koniec końców są to tytuły skonstruowane z zamysłem utrzymania pewnej nieprzewidywalności rozgrywki, zależne dodatkowo od zachowania osób, znajdujących się akurat w danej chwili na serwerze. Jak sobie z tym radzimy, zapytacie? Cóż, tu wszystko zależy od konkretnej produkcji i jej twórców. Niektóre pozycje, chociażby wspomniane w pierwszym akapicie Counter-Strike: Global Offensive, Dota 2 czy PUBG, mają zaimplementowaną zbawienną w naszym przypadku funkcję time demo. Grający może w każdej chwili zarejestrować dowolnie wybrany fragment rozgrywki, a następnie odtworzyć go w czasie rzeczywistym, z uwzględnieniem zmian poczynionych w ustawieniach jakości obrazu. To oczywiście scenariusz idealny. Kiedy natomiast programiści takiego rozwiązania nie przewidzieli, radzimy sobie, z pomocą naszych współpracowników, starając się odegrać zaplanowane scenariusze, czyli w sposób typowy dla "normalnych" testów kart graficznych. Szczegóły dotyczące metod pomiarowych będą oczywiście każdorazowo opisywane. Summa summarum ze wstępnych pomiarów wynika, że udaje nam się utrzymać margines błędu na poziomie 1 - 3%, w zależności od gry, co jest wynikiem bardzo dobrym, szczególnie w kontekście porównania przekrojowego (mamy po jednej karcie każdego typu, a nie, przykładowo, trzy różne GeForce'y GTX 1050), porównywalnym z testami w grach jednoosobowych. A jeśli już o kartach graficznych i ich modelach mowa, to lista akceleratorów użytych na potrzeby niniejszego artykułu widnieje poniżej.

Specyfikacja kart użytych w teście:

 

ASUS GeForce
GTX 1060 3 GB
DUAL OC

ASUS Radeon
RX 560 2 GB
Dual Fan OC

ASUS Radeon
RX 570 4 GB
STRIX OC

Gigabyte Radeon
RX 550 2 GB
D5

Inno3D GeForce
GTX 1050 2 GB
Twin X2

MSI GeForce
GT 1030 2 GB
LP OC

MSI GeForce
GTX 1050 Ti 4 GB
Low Profile

Proces technologiczny 16 nm FinFET 14 nm FinFET 14 nm FinFET 14 nm FinFET 14 nm FinFET 14 nm FinFET 14 nm FinFET
Architektura Pascal Polaris / GCN 4.0 Polaris / GCN 4.0 Polaris / GCN 4.0 Pascal Pascal Pascal
Rozmiar rdzenia 200 mm2 123 mm2 232 mm2 103 mm2 132 mm2 74 mm2 132 mm2
GPU GP106-400 Baffin XT Ellesmere PRO Lexa PRO GP107-300 GP108-300 GP107-400
Liczba tranzystorów 4,4 mld 3,0 mld 5,7 mld bd. 3,3 mld 1,8 mld 3,3 mld
SM/CU 9 16 32 8 5 3 6
SPU 1152 1024 2048 512 640 384 768
TMU 72 64 128 32 40 24 48
ROP 48 16 32 16 32 16 32
Typ i ilość VRAM 3 GB GDDR5 2 GB GDDR5 4 GB GDDR5 2 GB GDDR5 2 GB GDDR5 2 GB GDDR5 4 GB GDDR5
Zegar bazowy 1570 MHz 1175 MHz 1168 MHz 1100 MHz 1354 MHz 1265 MHz 1290 MHz
Zegar Boost 1785 MHz 1275 MHz 1300 MHz 1183 MHz 1455 MHz 1518 MHz 1392 MHz
Rzeczywisty zegar pamięci 2002 MHz 1750 MHz 1750 MHz 1750 MHz 1752 MHz 1502 MHz 1752 MHz
Magistrala danych 192-bit 128-bit 256-bit 128-bit 128-bit 64-bit 128-bit
Przepustowość pamięci 192 GB/s 112 GB/s 224 GB/s 112 GB/s 112 GB/s 48 GB/s 112 GB/s
TDP 120 W 75 W 120 W 50 W 75 W 30 W 75 W
Złącza zasilania 1x 6-pin brak 1x 8-pin brak brak brak brak
Cena ok. 1200 zł ok. 590 zł ok. 1600 zł ok. 450 zł ok. 550 zł ok. 350 zł ok. 750 zł

Będąc zupełnie szczerym, dobór kart jest mocno przypadkowy. Wypożyczenie konstrukcji klasy ekonomicznej graniczy z cudem, a producenci zdecydowanie chętniej promują sprzęt wysokowydajny, przez co, wyłączając dwa sample uzyskane od firmy ASUS, urządzenia musieliśmy nabyć z własnych środków, zmagając się przy tym z umiarkowaną dostępnością niektórych modeli. Dzięki temu, nawiasem mówiąc, możemy chwalić się, iż test ten jest zarazem testem niezależnym, ale to już, ujmując kolokwialnie, inna para kaloszy. Zdecydowanie istotniejsze jest, że testujemy konstrukcje takie, jakie każdy może nabyć w krajowych sklepach. Owszem, jedne modele są podkręcone, inne - nie, ale w ogólnym rozrachunku i tak można wziąć je za wyznacznik w swej klasie. Fakt faktem jeśli, raz jeszcze przykładowo, redakcyjny GeForce GTX 1050, a więc nieprzyśpieszona fabrycznie konstrukcja od Inno3D, dostanie w jakiejś sytuacji "zadyszki", to jego przetaktowany odpowiednik niczego nie zmieni, przynajmniej patrząc z perspektywy poglądowej. Analogicznie, kiedy lekko podkręcony GeForce GT 1030 okaże się wystarczający, nie powinno być obaw o zakup innej jego wersji, potencjalnie symbolicznie wolniejszej. Zalecamy jednocześnie, by zwracać szczególną uwagę na to, jak wydajność zmienia się, po zmianie procesora. Gry e-sportowe nad wyraz często potrzebują tylko skromnego budżetu graficznego, będąc, siłą rzeczy, bardziej procesorowymi w swej charakterystyce. Tym samym nie ma szans, by rozbudowując starszy komputer, np. z jednostką centralną pokroju Core i3-2100, uzyskać wydajność zbliżoną do przebiegów na wciąż bardzo potężnym Core i7-7700K. Uff, i to byłoby na tyle słowem wstępu. Czas na najciekawsze...

Komentarze do: Zbiorczy test wydajności niedrogich kart graficznych w grach e-sportowych